Thursday, June 17, 2010

Kassai István.legnagyobb magyar világi építésze

Szentlõrinc monostora / Itt dolgozott a kor legnagyobb magyar világi építésze is Kassai István.

A magyar Pálos-rend alapítója Özséb nevet vette fel elõdjétõl, aki Szent Euzébiusz vértanúról Pannonia elsõ ismeretes vértanúja Valerianus uralkodása alatt (235-259).
Özséb II. Andrási Magyarország fõvárosában, Esztergomban született 1200-ban. Özséb az esztergomi érseki egyház kanonokja lett, közvetlenül érezte II. András kül- és belpolitikájának hatását. II. András trónra lép, vele együtt a merániai család. Olyan helyzet alakult ki, hogy egyszerre csak azon vették észre magukat az ország vezetõi, hogy háttérbe szorulnak. Sikerül a legnagyobb nádort (3 király nádora volt) Mok-ot is 1210 körül kiszorítani a hatalomból. Minden elõkelõ helyet, javadalmazó állást kezd a Gertrudis környezete elfoglalni. A király a teljes királyi vagyont elajándékozza az idegeneknek. Özséb esztergomi kanonok a politikával szemben a saját félrevonulásról is gondoskodott, hogy a szent magányban háborítatlanul gyakorolhassa a keresztény erényeket.
Szándékának, hogy elõbb megvalósíthassa, elõre nem látható akadályba ütközött, a 1244-ben a szomorú emlékû tatárpusztítás következtében.
A világi papok sokasága templomok és hívõk nélkül maradtak és keresték a helyüket. Ekkor Özséb tervének megvalósításához látott.
1246-ban Özséb atya Vancsay érsek engedelmével a pilisi hegységbe indult néhányadmagával. Egy hármas barlangba költözött, ahol a Szent Keresztrõl elnevezett kis remetekápolnát épített.
Látomása Özséb atyának, meghatározta további életét.
Pilisben élt és így többször találkozott a hegység többi remetéivel. A szentkereszti kápolna mellett 1250-ben kolostort épített, amelyet négy év múlva László király több javadalommal látott el. Arra törekedett, hogy a magyar remetéknek közös életrendjük legyen. A rend fõnõkének Özsébet választották.
Már csak az apostoli szék jóváhagyását nélkülözte a szerzet, ezért õt társai beleegyezésével Rómába indították el. Özséb elsõ priori provinciális, néhány testvér kíséretében elindult Rómába és Szent Ágoston szabályainak engedélyezését kérte.
Ekkor IV. Orbán ült Szent Péter székén, a szentatya elõtti ügyének megnyerésére Tamást, (késõbb 50 év múlva aquinói szent) a kor legnagyobb egyházi tudósát kérte segítségül. Tamás közbenjárására fogadta a pápa Özsébet és Pált a veszprémi püspököt, szólította fel az ügyben a véleményadásra és a szabályok kidolgozására.
1270. január 20-án az általa alapított szentkereszti kolostorban, társainak szívszakasztó zokogásai között halt meg.
A pálosok a rendi szabályok kidolgozásnál figyelembe vették a szent ágostoni regulát. A regula a szerzetesek életszabályainak gyûjteménye a keresztény életszentség megélését biztosítja közösségi életben. A szerzetesnek papi teendõket is el kell látnia, a papnak pedig szerzetesmódra kell élnie.
Az 1308. december 13-án kelt, okmányban, Gentilis bíboros, az V. Kelemen követe látogatásakor kapta meg a rend az engedélyt, hogy végleg Szent Ágoston regulája szerint szervezze meg életét. 1474-ben Váci Pál is elkészítette a magyar fordítását a regulának. Szombathelyi Tamás (1476-1480, 1484-1488) aki két alkalommal is rend élén állt. A generális a pálosok számára a kötelezõ Ágoston-regulához állított össze önálló, az erényekre buzdító beszédeket. 1537-ben Gyöngyösi Gergely Velencében nyomtatta ki a regulát magyar és latin szöveggel, amelyekhez magyarázatokat fûzött.
Mátyás király és a vezetõi réteg a legmagasabb keresztényi odaadást látta a pálosokban. A tudós remetéket nagy tisztelet övezte a mûveltségük miatt.
Tisztelték Buda melletti Szentlõrincet és az óbudai pálos Fehéregyházát a Jagellók is. Bakócz érsek Fehéregyházán, a pálosoknál keresztelte meg az újszülött Lajos trónörököst. A középkor végére az ország legnépszerûbb szerzetes rendjévé alakultak, hozzájuk tartozott tetemes földbirtok és sok egyházi kincs. Mátyás király kiemelkedõen szerette a pálosokat. Miután 1467. január 15-én gyõzelmet aratott Ali bég felett, e napon - éppen Remete Szent Pál ünnepén - Magyarország védõszentjévé avatta Remete Szent Pált. Országa nagyjai, családjai többségükben pálos elkötelezettek így a Bakkok is és Mátyás királyságához is több szálon kapcsolódtak. Berendi Bak Gáspár csatában vett részt, késõbb pap, majd szepesi prépost, 1464-ben Bolognában tanult és Rómában 1472-¬ben mondta az elsõ misét. 1472-ben a lengyel követekkel Iglóra ment, Kázmér királyt õ általa hívta meg lakodalmára Mátyás király. Ezt a kapcsolódást a családdal tovább erõsítette, hogy a király Óbudai Fehéregyházát a pálosoknak adományozta ahol az Árpád sírja volt és ennek a kolostornak az elsõ perjele lett Bakk Mátyás. Fehéregyháza híres és kedvelt búcsújáró helye lett a fõvárosnak.
Anonymus Fehéregyházáról így emlékezik meg:
"az Úr megtestesülésének 907. évében költözött el Árpád fejedelem. És tisztességesen eltemették õt annak az Attila városában kõmederben alácsorgó kis pataknak forrásánál, ahol a magyarok megkeresztelkedésük után Szûz Máriának, Nagyboldogasszonynak - szentelt Fehéregyházát építették fel."
1484-ben Bakk Mátyás óbudai perjel irányítása alatt Mátyás király a következõket mondta: "Valóban, ezt a templomot azoknak akarom adni, akik szüntelenül Istennek és Boldogságos Szûz Máriának szolgálnak."
Mátyás király a rettegett pallosjoggal is felruházta a rendet.
Mátyás idejében, aki lázadást szervez a király ellen Szentgyörgyi János grófot független vajdának kiáltották ki. Mátyás azonban gyorsan és könnyûszerrel leveri a lázadókat még mielõtt komoly haderõvé szervezõdhetett volna az 50.000 fõnyi összegyûlt lázadó tömeg. Ezután Moldovába nyomul, hogy megbüntesse a hûtlen István vajdát. December 15-én az éjszaka leple alatt megtámadja a király táborát, és véres csata fejlõdik ki. A király hadapródjával, Bak Istvánnal együtt elég súlyosan megsebesült. Remete Szent Pál oltalmazta a királyt és hadapródja életét a moldovai véres és alattomos ütközetben. Bak István õse a ma élõ Szentkatolnai ágnak. Remete Szent Pál már 541 éve oltalmazza a Bakk családot.
Mátyás király idõszakában már meglévõ és jelenleg már biztosan adatolható magyarországi kolostorok száma 69. De pálos kolostorok találhatók Európa több országában is többek között Ausztriaiban, Horvátországban, Portugáliában, Spanyolországban, Lengyelországban stb. A Buda melletti Szent Lõrinc lesz a fõkolostor. A XIV. század legelsõ éveiben a János-hegy s a Hárs-hegy nyergén, királyi parancsra az akkori Nádor faluban egy új monostor építésébe fognak, Remete Szent Pál szerzetének, a pálosok számára. A monostorépítésre egész Magyarország odafigyel. Magyar alapítású pálos monostor épül fel 1300-1304 között. Késõbb nemzetközi fõkolostorrá vált és a magyar mûvelõdésnek is egyik fellegvára lett. A késõbbiekben fejlõdésben a Pannonhalmi apátságot is túlszárnyalta, és temploma vetekedett a Mátyás templommal. 300 rendtag talált otthont a falai között. A templomot pazarul épített oldalkápolnák sora övezte. Közülük a legdíszesebb a Remete Szent Pál-kápolna volt. Ebben õrizték a Nagy Lajos adta Remete Szent Pál ereklyéket.
A Buda melletti Szentlõrinc monostora sokkal több volt, mint egyike monumentális mûemlékeinknek. A Buda melletti szt. Lõrinc-i építõmesterek építik meg a gótikus Magyarország mintegy száz vidéki pálos kolostorát. De õk faragják meg templomaik köveit, szobrait, szenteltvíztartóit, a templomaikba temetkezõ elõkelõségek sírköveit. S ami a leglényegesebb: õk látják el színes üvegablakokkal, sõt orgonákkal is az ország valamennyi pálos kolostorát. Itt dolgozott a kor legnagyobb magyar világi építésze is Kassai István. 
A Buda melletti Szentlõrinc monostori könyvtára csereviszonyban állt Mátyás könyvtárával. A pálosok rendszeresen dolgoztak Mátyás király könyvesházának. Itt volt a Bibliotheca Corviniana íróháza, scriptoriuma. Mátyás király uralkodása alatt a még jobban növekedtek a pálos kolostorok minden téren: szerzetesi fegyelemben, szellemiekben és anyagiakban egyaránt. A sírkápolnát 1525 szeptemberében - a monostorral együtt - a törökök semmisítették és több darabra törték Dénes képfaragó remekét, a vörös márvány sírládát. A Remete Szent Pál koporsó néhány darabját ma a Budapesti Történeti Múzeum õrzi.
A pálos kolostorok építése tipikusnak tekinthetõ, hogy egy adott korban (kápolna, templom, búcsújáróhely) a környék remetéi gondozzák és odatartozásukat jogilag is igyekeznek rögzíteni.
Ma Budapesten található pálos alapítású templom az Egyetemi Templom.
A Pálos-rend 1786. évi föloszlatása után a templom az egyetem tulajdonába került. A dúsan faragott kapu felsõ körívében egy teljes alakú indián szobor fafaragvány látható.
Országunk Mátyás király idõszakában a pálosokkal nemcsak az építészet alapjainak remekeit tették le, hanem a különbözõ egyéb szellemi alkotásokat is, mint a kódexek írását, melyhez tradicionálisan fenntartották az õsi írásunkat a rovásírást. A magyar rovásírás nemzetünk egyik különleges kultúrkincse, amelynek története a népünk eredetéhez nyúlik vissza. A pálos rovásírás tulajdonképpen az eredeti magyar (székely) rovásnak a rendházakban némileg átalakított, talán „literátusabb” változata.
A különbség fõként abból áll, hogy a magyar (székely) rovásírás – keleti írásmód szerint - jobbról balra folyik, míg a pálosok ezt nyugati, balról-jobbra haladó írásmódra váltották fel. Ezt az írást a rendházakban kb. a XVI. század végéig használták. Eredete igen régi idõkre vezet vissza, rokonságban van a türk rovásírással. A székely rovásírásban még olyan õsi betûjegyek is fellelhetõk, amelyek más, közel keleti írásokkal mutatnak hasonlóságot, õsibb jegyek a türk rovásírás betûinél is. A székely rovásírás a XVI. századra komoly újravirágzásnak indult, s különösen Erdélyben, a székelyek körében általánosan használt volt. Az elnevezése a középkorban szittya/szkíta-írás volt, s csak a legutóbbi idõkben nevezték el székely-rovásírásnak. Olyan mértékben elfogadott volt, hogy Székelyföldön még a XVIII. században is tanították iskolákban. A XIX. században elkezdõdött a rovásírás tudatos kutatása. A székely-rovásírás iránya többségében jobbról-balra haladt, de a legrégebbi idõktõl kezdve vannak emlékek, amelyekben az írás balról-jobbra irányú. A székely rovásírással fennmaradt emlékeink között a legszebbek a középkori vallásos szövegek, amelyek az akkori kiejtést rögzítették. Igazi irodalmi élmény a XVI. században leírt Miatyánkot és Hiszekegyet elolvasni, s csodálatos, hogy a rovásírással, sokkal egyértelmûbben tudták leírni a beszélt nyelvet, mint az akkori latinbetûs írással. A pálos rovásírás az eddig megtalált emlékek tanulsága szerint a XIII. század második felében alakult ki - ezt követõen egyházi irányzattá vált, és manapság döntõen templomok felirataiban bukkan fel. Ennek az írásmódnak különlegesen sok emléke maradt meg Dél-Amerikában.
A magyar pálos-szerzetesek ugyanis ismertek voltak a középkorban úgy a spanyol, mint a portugál királyi udvarban, ezért magyar pálosokat hívtak Dél-Amerika belsõ részeinek felfedezéséhez és az indiánok megtérítéséhez is. Az atyák gyakran barlangokban laktak ott is (hasonlóan a Pilis hegységbeli lakhelyeikhez), s a barlangok falán nagyon sok magyar nyelvû, balról-jobbra haladó felirat maradt fenn. De levelezéseikben, térképek feliratozásánál szintén használták a pálos-rovásírást.
Helyüket késõbb jezsuiták vették át, de a közöttük lévõ magyar jezsuiták még egy darabig használták ezt az írást is, sokszor latin írásmódjukkal vegyesen. Hazánkban – a valós nemzeti történetkutatással párhuzamosan – reneszánszát éli a rovásírás-kutatás, illetve a régi, sokszor évezredes rovásírásos emlékek felfedezése, értelmezése. A dél-amerikai Cerro Pelado barlangban. 1500 körül véstek a sziklába. A számokat arab számokkal írták rá (bizonyítva mai számaink eredetét). Ezeket a számjegyeket a kettõspont (két, egy vonalban álló hurok) után figyelhetjük meg. Felirata: született 1473-ban.
A Pálos térképeket a Magyar Piarista Tartományfõnökség levéltárában már a XVIII. században is õriztek térképeket. A térképek katalógusa nyomtatásban is megjelent. A rendi levéltárak térképeinek katalógusai is. Pl. Pálos és piarista térképek, összeáll. Dóka Klára, munkatárs Csányi László, Bp., 1991. Magyarországi egyházi levéltárak térképei, térképek profiltisztítás céljából átadásra kerültek a rendtartomány Központi Könyvtárának. A pálosoknak újvilági (amerikai) térítéseikrõl állít majd emléket a Pilisi Pálos Passió. A Bakk Endre Kanonok Alapítvány szervezésében kívánjuk megvalósítani Pilisben a passiót, ahol 1250 óta mûködött a Boldog Özséb által alapított magyar pálos rend.
Az Európai Passió Szövetség hozzájárult a magyar passiók újraindításához. Ebben elsõdlegesen Maurice Clos Franciaországból, Josef Lang Németországból, Franz Miehl Ausztriából, André Pesleut Belgiumból, Antonio Filippi Olaszországból nyújtottak segítséget. A passió latin szövege Hadnagy Bálint mûve 1511-ben íródott. Csonka Ferenc fordításában Árva Vince atya bocsátotta rendelkezésünkre.
Mátyás korában 27 kolostor titulusa Szûz Mária. Többségében a Mária kegyhelyeken építik fel a kolostoraikat. A rend életében központi helyen áll a Mária-tisztelet. Boldogságos Szûz tiszteletére választotta Kolombusz is a hajójának nevét, amit Santa Mariának nevez. A Santa Maria névrõl: Mária Jézus anyja (Szûz Mária), Mária az Újtestamentumban viszonylag kevés helyen szerepel.
Kolumbusz Kristóf (1451-1506) Cristóbal Colón, Cristoforo Colombo kezébe jutott Paolo Toscanell levele és térképe, melyet V. Alfonso portugál királynak írt az Indiába vezetõ útról, melyet nyugat felé tartva is elérhetõnek vélt. Ilyen irányú tervet terjesztett II. János portugál király elé, de elutasították a javaslatát. Kolumbusz 1485-ben, felesége halála után ezért átköltözött Pálosban, a La Rábida kolostorba.
A palos szó spanyolul azt jelenti veretés.
A "szent remete szerzetnek" a pálos rendre jellemzõ a remeteség hármas jellege: az imádság, a magány és a vezeklés szeretete így határozhatjuk meg a tevékenységüket. A vezeklést a veretést a késõbbiekben a regulák szabályozzák.
1492. augusztus 3-án futott ki a Palos kikötõjébõl három hajóval Kolombusz, a Santa Mariával, melyen személyesen parancsnokolt, a Pintával melyet Martin Alonso Pinzón irányított és a Ninával Vincente Yánez Pinzón vezetésével. Kolombusz kettõs hajónaplót vezett a legénység megtévesztésére és megnyugtatásukra.
1492. október 12-én éjjel pillantják meg az elsõ amerikai szárazföldet Guanahanit. Ezt a helyet San Salvadornak, Szent Megmentõnek keresztelt el. 1492. december 25-én, Szentestén, a Santa Maria zátonyra futott, átköltözött Kolombusz a Ninára.
A portugálok 1493-ban átvették a magyar rend konstitúcióit, reguláját. Felvételüket is ebben az évben hagyta jóvá VI. Sándor pápa. Kezdetben 4 évenként, késõbb minden nyolcadik évben küldte el a tartomány követeit a Buda melletti Szentlõrinc-i nagykáptalanra. A portugál tartomány historikusának, Henricus a Santo Antonionak adatai alapján 22 rendházukat említi a szerzõ.
Az Úr 1490-ik évében, virágvasárnap utáni kedden Mátyás király meghalt.
1492. október 12-én Kolombusz az Újvilág földjére lép. A kísérete élén megcsókolja földet, imádkozik. A világtörténelem legnagyobb eseménye ez a nap. A magyar pálosok Amerikába így jutottak el, ezen nem kell csodálkoznunk, hiszen ez a rend volt a legméltóbb arra, hogy Izabella királyné a pálosokat hívja és küldje téríteni Amerika földjére, Kolombusz hajóira.
A portugálok már 1464-ben csatlakoztak a magyar rendhez. A spanyol testvérek ere¬deti nevük Fratres de Hispánia volt.
A Lisszaboni Állami Levéltárban õrzik Szombathelyi Tamás generális búcsúztató beszédét, amit a Portugáliába távozáskor 123 pálos atyának mondott.
Barcelonában pedig megtalálható magát a büszkén „magyar királyi vér leszármazottjának” tekintõ Katolikus (Kasztíliai) Izabella (1451-1504) meghívólevelének másolata, melyben a következõ szavakkal kér pálos hittérítõket Fráter Tamás magyar rendfõnöktõl:
„Küldjön újabb munkásokat az Úr szõlõjébe, mert valóban munkásokra lesz szükség, akikre nehéz testi munka vár”.
VI. Sándor pápa (Rodrigo Borgia) (1431-1503) megbízásából többször mennek Amerikába, hogy ott hittérítést végezzenek a pálosok, akikre kezdetben õ bízza Amerika krisztianizálását. Magyar fõpap volt Borgia, Rodrigo aki kardinális korában egri érsek és péterváradi apát is volt, így jól ismerte a pálosokat. Hunyadi Mátyás nevezte ki a kardinálist péterváradi apáttá, hiszen fején a Szent Koronával apostoli királyi uralkodó volt, aki egyébként, tudottan jó kapcsolatban állt a pálosokkal. Spanyolország és Portugália szembefordult egymással, és megint VI. Sándor kéri fel a pálosokat, hogy csillagászati eszközökkel húzzák meg a határvonalat a két veszekedõ hatalom között.
Ennek következményeképpen jött létre a 1493-ban Inter caetera kezdetû bulla ennek nyomán jön létre a 1494-ben a tordesillasi egyezmény, amely Kolombusz felfedezése után kelet a felé nyomuló portugálok és a nyugatra tartó spanyolok között egyezséget kellett teremtenie.
A Zöldfoki- szigetektõl nyugatra a 371 mérföldnyire jelölték ki a határvonalat. Ezt a pápai vonalat késõbb a portugál király nyomására végül a 46. nyugati hosszúsági fok felé tolták el. VI. Sándor pápa meghozta döntését az újonnan felfedezett földek felségjoga tekintetében. 1501-ben a bulla, a "Los Reyes Catholicos" kezdetû, nemcsak igazságot tett az új hódítások tekintetében, hanem kereszténységet is rendelt az Új Indiákba. Bullája alapján tisztán kiolvasható, hogy magyar Pálos-rend szerzetesi voltak Amerika elsõ hithirdetõi.
Az Úr 1503-ik évében meghal Sándor pápa. A bazilika altemplomából rövid idõ múlva átszállították pápa földi maradványait a spanyolok által Rómában emelt nemzeti kegyhelyre, a Santa Maria di Monserrato-templomba.
A spanyolok elfoglalják Guatemalát. Guatemalában, ahol a pálosok éltek, húzódik egy hatalmas hegyvonulat, ebben vannak a remetefülkék, barlangok, amelyek falain még ma is elég sok rovásírásjel található ezek a sajátos pálos rovásírás elemei. Argentínától egészen Bolíviáig és Peruig is eljutottak (természetesen a mai ország neveket használom).
Pizzaro és katonái is találkoztak a magyar atyákkal, zavarták is õket a tevékenységükben, ezért kisebb szigetekre igyekeztek áttelepíteni a frátereket. 1559-bõl is vannak emlékek Dél-Amerikában, de már 1560 után nyomuk veszett. Meg kell emlékeznünk még a pálosok dél-amerikai térítõ tevékenységérõl. Amerika felfedezése után még a spanyol virreynátusok idején (1495) mentek pálosok Dél-Amerikába, ahol a latin-amerikai spanyol gyarmatokon a keresztény kultúra alapjait vetették meg. Különösen a satubali remete Szent Pálról nevezett rendháznak jutott nagy szerep ezekben a térítésekben. Ennek a rendháznak a lakói eleinte a Földközi-tenger vidékén térítettek. Katolikus Izabella spanyol királynõ kérésére a satubali spanyol provin¬ciális küldött ki elõször Dél-Amerikába hittérítõket.
Pedro de Mendoza conquistador az elsõ laplalai virreynatus 14 hajóval ment Dél-Amerikába s mindegyik hajóján egy-egy magyar pálost vitt magával.
Szent hivatásuk teljesítése közben azon¬ban a vad guerandi és guarani indián törzsek mészárolták le õket. A spanyol udvar annyira ragaszkodott a pálosokhoz. hogy eme kísérlet után ismét újabbakat küldött a térítõ munka folytatására.
A magyar pálosok Argentínában és Paraguayban kolostorokat is alapítottak, melyek más szerzetek birtokában még ma is megvannak. A Dél-Amerikába került pálosok történetére vonatkozó értékes levéltári anyag is van ezekben a kolostorokban.

Más adatok szerint Diaz de Solis három karavelláján, a "Mar Dulce" partjain, 1515-ben más adatok szerint Pedro de Mendoza hajóin is pálosok voltak. Buenos Aires elsõ parcellázási térképén találkozunk Mathe Istvány nevével. Nem sokkal késõbb V. Károly kancellárja, a magyar Maximilianus Transylvanus volt az elsõ, aki a világnak beszámol Magellán útjáról, ami a magyaroknak nemcsak Ibériával való kapcsolatára utal, hanem a kozmogóniai tudásáról is számot ad.
Az elsõ pálos-szerzetesek után Amerika krisztianizálását a jezsuiták vették át. A latin-amerikai levéltárakban erre vonatkozó dokumentum csak elszórtan található, talán többet árulnának el az európai jezsuita archívumok, bár a Jézus Társaság dél-amerikai hittérítõ tevékenységének szomorú fináléját ismerve még ebben sem reménykedhetünk túlságosan. Lacza Tihamér: Magyar jezsuiták Latin-Amerikában címû könyvében így ír: Szentmártonyi Ignác tulajdonképpen nem is hittérítõként, hanem a portugál király udvari csillagászaként és térképészeként került Brazíliába.
Feljegyzései, térképei valószínûleg valamelyik portugál levéltár eldugott részében porosodnak. A magyar jezsuita tanár, 1745-ben magyar pálos nyomokat fedezett fel, naplójában beszámolt arról, hogy az egyetem könyvtárában rovás jegyzeteket is talált a pálos vonatkozású könyvek között. A fennmaradt pálos anyag egy részét a Mappa Antiqua c. térképet a Nagyszombati Egyetem másoltatta le ez ma Vinland Map néven ismert.
A dél-amerikai Cerro Pelado barlangi feliratokat 1500 körül vésték a sziklába. 1910-ben fedezték fel a Cerro Pólilla nevû röghegységben (amely nevét a paulillákról, vagyis a pálosokról kapta) a barlangi rajzokat, amelyeket az ott élõ pálosok rajzoltak fel. Pálosok a krisztianizálásnak azt a formáját követték, hogy a “Fiú isteni személyéhez való egyedülálló közelség miatt a pálosok embersége maradéktalanul eltelik a kegyelem teljességével és bennük így a kegyelem mintegy belsõ és természetes forrásból fakad, az emberségük a második isteni Személyben azaz Jézusban való azonosulásukban „áll fönn”
Az Atyák, így a pálos atyák szerint is Krisztus hyper anthropon anthropos (írja Hitvalló Szt. Maximusz és Damaszkuszi Szt. János) vagyis az átlag ember fölé emelt ember).
Krisztus követõit a megszentelõdés célja vezette, így a pálos atyákat a krisztusi igazság terjesztése.
Õk a gyarmatosításban nem vettek részt, barlangokba húzódtak, elvonultan éltek, mint kezdetben, a Pilisben s a térítésben a kereszténység hû követõi voltak. Fõleg az indiánok között jártak, és emlékük ma is él fehér atyáknak nevezik õket úgy, mint a Pilisben. A felfedezést, a hódítás követte, amely történelmünk legnagyobb népvándorlását, kultúrák keveredését hozta létre. Európa és Amerika között a magyar pálosok építették fel a keresztény hidat.
Az új uralkodó erdélyi vajda Szapolyai János is pálos elkötelezett volt, úgy mint apja Szapolyai István. A keleti országrész királya I. János (1487-1540) akit 1526-ban, magyar királynak választottak. János király uralkodásában a sok zavaró körülmény megtette a magáét. V. Károly, noha felismerte a soha vissza nem térõ alkalmat a legjobb diplomatái egyikét, Johann Wese lundi püspököt indította Szapolyaihoz tárgyalásra. A tárgyalás ezúttal Váradon folyt Szapolyai János új, ideglenes székhelyén, vezetését új emberre bízta a király Czibak Imre utódjára, a pálos szerzetesbõl váradi püspökké emelt (Martinuzzi Utjesenovics) Fráter Györgyre.
Belsõ ügyekben már jó két esztendeje õ volt a leghatalmasabb szavú magyar politikus. Fráter György pálos kolostor rendfõnöke, váradi püspök, esztergomi érsek az önálló Erdély megteremtõje és kormányzója, õ az, aki János királyt rábírja az 1514-iki kegyetlen törvény eltörlésére, s visszaadja a jobbágynak a szabad költözködés jogát. Fráter Györgyben találta meg Szapolyai a támaszt. A pálos barát rövid pár hónap alatt rendezte az évtizedek óta csõdbõl csõdbe bukdácsoló kincstár helyzetét.
1551. december 16-áról 17-ére virradó éjjel Erdélyben, alvinci kastélyában meggyilkolták Fráter Györgyöt, a magyar történelem legnagyobb politikai lángelméjét. A római anyaszentegyház bíborosát, Erdély vajdáját és kincstartóját, váradi püspököt.
Istvánffy Erdély történetében arról ír, hogy a barát jobb fülét, Mercado solymármester levágta. György barát fülével Ferdinánd király õfelségét ajándékozta meg.
A vértõl elborított holtteste több hónapig hevert eltemetetlenül.
1552. február 25-én temették el a gyulafehérvári székesegyházban, ami testébõl megmaradt.
Erdély kifosztása és a bíboros meggyilkoltatása miatt a súlyos nemzetközi elítélésre reagálva I. Ferdinánd magyar, cseh és német király panaszlevele bátyjához V. Károly császárhoz:
„Nem hiszem, hogy valaha is ekkora szégyen és gyalázat érte volna a Birodalmat…
György barát nemzeti egysége álom maradt csupán. De soha nem adta fel a küzdelemét, küzdött haláláig. A lángeszû Fráter Georgius sírkövén ez olvasható:
„OMNIBUS MORIENDUM EST” (Mindenki halandó)
Erdély után a lengyel földön is felerõsödik az õsi magyar Mária-tisztelet, a Boldogasszony, a magyar Pálos-rend által kapott hangsúlyozott helyet az egyházban – ennek elsõ komolyabb jele 1352-ben a Márianosztrai rendház alapítása –majd az onnan 1382-ben Csensztochovába /Czêstochowa/ kiment 16 pálos atya Opolei László nádorral kolostort alapítottak.

A lengyel pálosok elkülönési törekvése és a lengyel király, Stanislaw August Poniatowski követelése idézte elõ, hogy a lengyel rendtartomány 1784-ben a magyar anyaországtól és rendfõnökétõl különvált. VI. Pius pápa pápai rendeletével a lengyel rendtartomány meglehetõsen nagy önállóságot és függetlenséget nyert.”
„A 1786-ki romboló villámként csapott le Remete Szent Pál szerzetére; II. József ezen évében törölte el a magyar szerzetet is.”
Majd II. József 1790. január 26-án visszavonta a fõként a szerzetesi életet sújtó rendelkezéseinek többségét.
I. Ferenc 1802-ben kiadott rendelete értelmében a bencéseket, cisztereket, premontreiket visszaállította.
A császár 1804. március 28-án így ír: „A pálosok visszaállításáról el kell tekinteni.” Ennek oka a pálosokat jellemzõ magyar szellemiség továbbá a Vallásalap sem akarta visszaadni a pálosok vagyonát.
Lipót programja sem kedvezett a magyar Pálos-rend újragondolásának a különbözõ kormányzati formák ötvözése, a titkos társasági kultúra egyes elemeinek beépítése a politikai gyakorlatba és a kompromisszumokat kiegészítõ politikai zsarolás. ” Lipót megkötötte a magyar nemességgel az alkut, de egyben olyan titkos társaságot hozott létre, amely más társadalmi erõket próbált mozgósítani, mindenekelõtt az elégedetlen városi polgárokat és a parasztokat.
Lipót ezeknek a politikai térbõl kirekesztett elemeknek országgyûlési képviseletet akart biztosítani, hogy sakkban tartsa a nemességet, amely az össztársadalmi érdekek képviseletében lépett fel.
Lipót kamatoztatni akarta a szerb-magyar és a magyar-román ellentéteket. Így hozta létre pl. a szerb kancelláriát. Ebben a légkörben született a Suplex Libellus Valachorum is.
1845-ben Szcitovszky János hercegprímásnak, a rend konfráterének kezdeményezésére, 1864-ben négy pálost és két klérust küldött Péliszentkeresztre Kneflinski Máté Czêstochowából. Szcitovszky János halálával ez a kísérlet is meghiúsult. A Monarchia alatt a pozsonyi országgyûlésnél a magyar rendek többször is kérték az uralkodót ill. uralkodókat a rend újbóli legalizálására, de sikertelenül. Ugyancsak sikertelenül végzõdött a pálosok 1902-ben történt nagyváradi letelepítési kísérlete. 1918-ban Markievicz hívott magyar ifjakat a lengyel noviciátusba. Bodó Gellért felszentelt pap pálos szerzetes akart lenni, de nem engedték meg, hogy fogadalmat tegyen. Õ és Benedek nevû társa hazaérkeznek fogadalom nélkül, és jelentkeznek Zichy Gyulánál aki mint kalocsai érsek megkezdte a tárgyalásokat a pálosok érdekében. Mások is fogadalom tétel nélkül érkeztek haza, mert a rend lengyel vezetõi nem támogatták a magyar törekvéseket ezért nem bocsátották fogadalomra az ottjártakat. Így az addigi próbálkozások, hogy magyarokat a lengyel noviciátusban neveljenek sikertelenek maradtak.
1934-ben – országos ünnepség keretében vehették át a Lengyelországból, érkezõ Csensztochovából /Czênstochowa/
lengyel pálos atyák a gellérthegyi Sziklatemplomot.
Az ünnepélyes beiktatás május 21-én volt, a ház perjele P. Raczynski Kajetán novíciusmester lett.
A pálosok iránt óriási volt az érdeklõdés, nagyon sok volt a jelentkezõ, de érdekes módon csak heten öltöztek be.
1989 után fordulatot vett országunkban is a Pálos-rend története örökölve a sajátos múltbéli hagyatékokat.
Elõzményként: 1950. október 7. és december 5. között az országban el kellett hagyniuk a szerzetesházakat a rendtagoknak.
A nagy reményekre, az eredeti „magyar Pálos-rend” visszaállítására jogosító kezdeményezést az ország eljövendõ szomorú sorsa határozta meg. A világháború és utána a kommunista diktatúra fél évszázada újból megsemmisítette ezeket a reményeket.
A tagok toborzása titokban folytatódik, ekkor alakult a ”klandesztin” pálosok szervezete, Árva Vince atya lett ennek vezetõje.
Miután Bolváry Pál novíciusmestert letartoztatták 1961. február 7-re virradó éjszaka. 1982. augusztus 22-én kinevezte P. Koscielecki Lõrinc a rendfõnökének P. Árva Vince atyát.
dr. Lékai László bíboros, prímás, esztergomi érsek 1985. december 16-án kelt 155-6/1985 sz. leiratával kinevezi Árva Vince atyát posztulátornak.
A hivatalos kánoni eljárás megindítására 1986. január 18-án került sor az Esztergomi Bazilikában ünnepi szentmise keretében, melyet a bíboros, prímás, esztergomi érsek úr mutatott be.
Az Istenben boldogult Bíboros Fõpásztor kérésére a Sacra Congregazione per la dei Sancti, 1514/986. szám alatt, 1986. ápr. 18-án Palattini bíboros prefektus aláírásával jóváhagyta a kanonizációs vizsgálat lefolytatását.
A rendszerváltozás után Árva Vince atya a lehetõségeket kihasználva felélesztette, és újból mûködésbe hozta Márianosztrán a pálosságot és Budapesten a Sziklatemplomot, melyet jelenleg a lengyel vonalú pálosok használnak.
A magyar eszmélés, a jobbat érdemlõ magyar társadalom felébresztésének elengedhetetlen kelléke kellene, hogy legyen a nemzetközileg ismert, magyar alapítású szerzetesrend magyar központúvá tétele, leválasztva a mesterségesen ráerõltetett lengyel vezetésrõl. A magyarságnak fontos, hogy a hit meggyengülésének általános folyamatában a magyar kereszténység megerõsödjék, öntudatunk felerõsödjön.
Árva atya Rómába felterjesztette a titkos pálosok névsorát, hogy elismerjék szerzetesi voltukat. Ezt a Szerzetesi Kongregáció 1989. május 20-án elismerte.
Bakk István: Miért fontos a magyar nemzet számára a Pálos-rend magyar központúsága?
2008. augusztus 19. 9 óra 40 perc -10 óra 10 perc



Záró gondolatként:

Árva Vince atya ennek a szellemiségnek megfelelõen 2008. február 8-án kelt levelében kérelemmel fordult Németh László SVD, a Magyar Püspöki Konferencia a titkárához, melyben felvázolta, hogy a posztulátori feladatot az felsorolt tartalommal elvégezte eleget téve a dr. Lékai László esztergomi érsek felkérésének egyben jelezte az aktori szerepet betöltõ bíboros úr elhunytára tekintettel szükséges, hogy aktorként Rómában megfelelõ képviselõje legyen az ügynek és a püspöki konferenciát tartotta megfelelõnek erre a feladatra.
A magyar Pálos-rend alapítójának Özséb kanonok, oltárra emeléséhez a szükséges anyagot 22 éves munkával összegyûjtötte Lékai László néhai bíboros, prímás, esztergomi érsek úr által reá ruházott posztulátori feladatát teljesítette.
Errõl és az elvégzett munkáról valamint a szenttéavatás készre jelentésérõl továbbá a Pálos-rend sajátos helyzetérõl tájékoztatta Õszentsége XVI. Benedek pápát.
A további levelezésekbõl kiderült, hogy a nyilvánosság kizárása mellett a lengyel vezetés érintett tájékoztatása nélkül a magyar katolikusság érzelmeinek megsértésével Boldog Özséb szentté avatásának hatáskörét magukhoz vették egy lengyel új posztulátor személyében. Érdekes és külön vizsgálandó kérdés miután a lengyel pálosok 1784-es leválásukkal új utakon kívántak járni, hogy ennek ellenére mennyire van lehetõsége egy rendfõnöknek felülírni egy bíboros érsek intézkedését. Másrészt a kánonjogi szabályok szerint a szentté avatási eljárás kezdeményezésére az az egyházmegye illetékes, ahol az érintett személy kifejtett tevékenységet vagy ahol a sírja található. Szükséges egy közvetlen kapcsolat a kezdeményezõ és érintett személy között.
Kétségtelen a lengyel barátaink által alapított rend, gyökerei a Boldog Özséb által létrehozott rendbõl erednek ugyan, de mégsem tekinthetõ az 1786-ban megszûnt magyar jogutódjainak, hiszen a kongregációjuk a mûködésüket Congregatio polona Fratrum Ord. S. Pauli. i. Erem néven VI. Pius engedélyezte Apostolicae Sedis Auctoritas címû brévéjével.
Ilyenformán a közvetlen összefüggés a szentté avatásban érintett személy és a lengyel rend közölt nincs.
A magyar pálos szerzetes elsõsorban nem magáért, hanem nemzetéért, hazájáért imádkozik és vezekel. Mária országának egyetlen magyar alapítású rendjét, amelyet az apostoli királyság és a Szent Korona védett, vissza kell állítani magyarországi központúvá, hiszen magyar Pálos-rendben, az ifjúság kapaszkodót vagyis hitet nyerhet újra az elkövetkezendõ idõkben.

Az elõadás látható:
Bakk István: Miért fontos a magyar nemzet számára a Pálos-rend magyar központúsága?

A Fény üzente - (MVSZ-Magyarok Háza, Csontváry-terem)
2008.08.19-én (elérhetõ 23 óra után)
http://www.arpadhir.tv
002

Olvasható:
A fordulat. A Fény üzente Kulturális konferencia.
2008. augusztus 18-19.
A Magyarok VII. Világkongresszusának kötetei.
VII. Budapest, 2008.

Az üzenethez ez a kép is kapcsolódik.
Az eredeti méretben történõ megtekintéshez kattintson a képre!

 Magyar Pálos-rend alapítója Özséb.
Az üzenethez ez a kép is kapcsolódik.
Az eredeti méretben történõ megtekintéshez kattintson a képre!

A PÁLOSOK NYOMÁBAN  
„Ha tudni akarod az ország sorsos állapotját, tekints Remete Szent Pál rendjére. Ha számukat  
fogyni látod, tudd meg, hogy az országnak is rosszul áll a szénája, de ha őket növekedni  
látod, tudnod kell, hogy az ország is felemelkedőben van.” (Pázmány Péter)  
  A  hetvenes  években  Pécsett  jártunk  osztálykiránduláson,  s  ahogy  a  Misina  tető  TV  
tornya  felé  tartottunk,    útközben  elhaladtunk  egy  viszonylag  új  templom  mellett,  melynek  
terméskőből készült falai, a környezetbeillő hangulata már gyermekként magával ragadott. A  
buszmegállót  „Pálosok”‐nak  nevezték.  Senki  nem  tudta,  hogy  mit  jelent.  Vagy  ha  tudta,  nem  
mert  róla  beszélni.  Több  évtized  eltelt  azóta,  s  ma  már  egyre  inkább  ismerik  ezt  az  adott  
esetben  néha  titokzatosnak  tűnő  szót.  Nézzük  csak  meg,  rejlik‐e  benne  egyáltalán  valami  
titokzatosság?  A  pálosok  mindig  emberközeliek  voltak,  „fehér  barátok”,  olyan  emberek,  akik  
az  adott  korban  nem  különlegességükkel,  hanem  normális  létükkel  szolgálták  az  Istent,  az  
embereket,  a  nemzetet.  Amikor  valaki  egy  kisgyermeket  a  magasba  emel,  szembesülhet  
azzal  a  csodával,  ami  a  gyermeki  arcról  rásugárzik:  a  bizalommal,  elfogadással  és  szeretettel.  
A  pálosok  küldetése  az,  hogy  másoknak  a  kegyelem  erejével  segítsenek  Isten  felé  magasba  
emelkedni. A magyar és minden ember szívébe akarják beleoltani az evangéliumi reményt. A  
pálosok tudták, hogy felelősségük van a jövőért, a nemzetért. S amit egykor a pálos Pongrácz  
atya  megfogalmazott,  "Te  is  Magyarország,  édes  hazám,  a  pálosokkal  fogsz  növekedni  és  
ugyanazokkal  fogsz  hanyatlani.",  ez  a  titok,  páratlan  összefüggés  mintha  prófécia  is  lett  
volna  egyben.  Nem  akarok  nagyobb  szerepet  tulajdonítani  ennek  a  magyar  alapítású  
rendnek, mint amit megérdemel, de szeretném az elfelejtés homályából úgy kiemelni, hogy a  
valóság  talaján  maradva,  minden  álmisztikus,  varázslatos  túlzásoktól  mentesen  az  olvasó  
előtt  feltáruljon  ennek  a  páratlan  történelemmel  rendelkező  rendnek  a  jelentősége.  S  a  
pálosok  sajátos  küldetését  az  is  alátámasztani  látszik,  hogy  a  számtalan  megpróbáltatás,  
szenvedés,  üldöztetés  által  a  megfeszített  Jézus  küldetéséből  részesültek.  A  Szent  Keresztről  
nevezett  első  kolostorunk  az  alapítás  „zsenialitására”  utal,  hiszen  ennek  a  Keresztnek  a  
fényében formálódott a rend történelme.   
  Messzi  vidékeket  futunk  be,  megismerjük  távoli  földrészek  csodálatos  tájait  
ugyanakkor  olyan  keveset  tudunk  arról,  ami  körülvesz  bennünket.  Annak  a  rendnek  csírái,  
melyből magyar történelmet formáló szerzetesközösség született, a Pécs melletti Mecsekben  
bújtak  elő.  1225‐ben,  Bertalan  pécsi  püspök,  aki  II.  Endre  feleségének,  burgundi  Jolántának  
kíséretében  jött  hazánkba  a  híres  cluny  bencés  kolostorból,  a  Szent  Jakab‐hegyen  épült  
kolostorban  telepítette  le  az  összegyűjtött  remetéket,  akiknek  szabályzatot  is  adott.  Ő  maga  
is többször megfordult kedvenc remetéi között, hogy elcsendesedve, Istenre figyelve nyerjen  
erőt  ahhoz  a  munkához,  amit  végeznie  kellett  püspöksége  alatt.  Az  avarok  védőgyűrűi  ma  is  
láthatók  a  hegyen.  A  remeték  itt  olyan  kolostort  építettek  maguknak,  mely  szerény  volt  
ugyan,  mégis  tele  gyakorlatiassággal,  ötletekkel.  Halastó,  vízgyűjtő  rendszer,  mely  soha  nem  
száradt  ki,  mély  és  hosszú  pince,  melynek  maradványait  ma  is  megláthatja  a  szemfüles  
látogató.  Ma  a  megerősített  és  felújított  romok  közül  kilépve  a  tisztás  mellett  szépen  
felépített  esőbeálló  fogadja  a  turistákat,  mely  valamikor  szintén  kolostornak  épült.  Éppen 
1950  júniusában  lett  volna  az  ünnepélyes  felszentelés,  amikor  elhurcolták  Pécsről  a  
szerzeteseket  ponyvás  teherautókkal.  A  pálosok  szerettek volna  a  régi romok  mellett  egy  XX.  
századi  remeteséget  létrehozni  a  lelkipásztori  és  egyéb  munkában  megfáradt  rendtagok  
számára.  A  kis  gazdaságban,  fizikai  munkával  egybekötve  mélyedtek  volna  el  még  inkább  a  
természet  csendjén  át  Isten  titkaiban.  Megtekintették  volna  a  Zsongor‐kő  szikláiról  a  
mélyben elterülő  csodálatos  tájat, melynek  láttán  szárnyakat  kap a  képzelet,  hogy az  imában  
és  a  kis  remete‐kolostor  békéjében  a  Szentlélekisten  a  teremtett  világ  egységét  és  
harmóniáját  oltsa  be  az  emberi  szívbe.  De  ehelyett  üldözés  és  börtön  várt  a  pálosokra,  mert  
bár  1950.  június  11‐én  lett  volna  az  új  kolostor  ünnepélyes  felszentelése,  két  nappal  előbb  
internálták Pécsről a szerzeteseket.  
  De  menjünk  vissza  a  XIII.  századba.  Képzeletben  tovább  haladunk,  keresztülszeljük  az  
országot  a  Pilis  felé.  Az  itt  élő  remeték  még  a  teljes  magányban  dolgoztak,  imádkoztak  és  
vezekeltek  a  saját  és  mások  bűneiért.  Időközönként  betértek  a  városokba,  ahol  az  emberek  
szeretettel  fogadták  őket,  megvásárolták  tőlük  portékáikat,  melyeket  a  rejtekben  
készítettek.  Esztergomban,  a  királyi  városban  különös  szeretettel  tértek  be  egy  
tiszteletreméltó  papnak,  Özséb  kanonoknak  a  házába,  aki  nem  csak  vásárolt  tőlük,  hanem  
megvendégelte  őket  és  elbeszélgetett  velük.  Megszerette  tiszta  életük  zavartalan  békéjét.  
Valószínűleg  "lelki  atyjuk"  is  volt:  gyóntatta,  és  vezette  őket  a  lelki  élet  ösvényein.  A  velük  
való  beszélgetések  "Isten  ösztökéi"  voltak  Özséb  számára,  amelyek  egyre  jobban  a  magány  
felé  hajtották  őt.  Vágyódott  a  pilisi  erdők  vadonába,  de  tervének  keresztülvitelét  késleltette  
az  országra  zúduló  tatár  betörés  1241‐ben.  Özséb  atya  ott  volt  mindenütt,  ahol  segíteni  
kellett  és  lehetett.  Az egykori  esztergomi  kanonok  lelkét és  szándékát a  szenvedések  érlelték  
meg.    A  Batu  kán  személyes  vezetése  alatt  álló  tatár  sereg  másfél  évi  pusztítás  után  Ogatáj  
főkán  halála  hírére  visszavonult.  Özséb  atya  alaposan  kivette  részét  a  testi  és  lelki  
romeltakarításból,  újjáépítésből  négy  éven  keresztül.  1246‐ban  lemondott  kanonoki  
méltóságáról,  javait  szétosztotta  a  rászorulók  között,  és  Váncsay  István  érsek  engedélyével  a  
Kesztölc  közelében  lévő  sziklás  rengetegbe  vonult,  ahol  az  imádság,  a  böjt  és  az  engesztelés  
által kegyelmet esdett mostoha sorsú nemzete számára.   
A  pilisi  remete  első  ténykedése  az  volt,  hogy  hármas  barlangja  alatt  a  forrás  mellé  
letűzte  a  Szent  Keresztet.  Életszentségének  híre  hamar  elterjedt  az  egész  vidéken,  és  sokan  
járultak  hozzá  tanácsait  kikérni,  és  tanítását  hallgatni.  Nemsokára  követői  is  akadtak,  akik  
magukévá tették szigorú vezeklő életmódját.   
Boldog  Özséb  személye  a  realitás  talaján  áll,  nem  szövik  át  legendás  aranyszálak.  Egy  
alkalommal  mégis  csodálatos  látomásban  részesült,  amely  döntő  volt  további  életútjára.  Egy  
éjjel,  imádság  közben,  az  erdő  mélyén  sok  apró  lángot  pillantott  meg.  A  lángocskák  egymás  
felé  tartottak,  s  végül  Özséb  atya  keresztje  előtt  tüzes  fénynyalábbá  olvadtak  össze.  Özséb  
úgy  érezte,  hogy  ez  a  különös  tünemény  égi  jel,  figyelmeztetés,  hogy  a  szétszórtan  élő  
remeték  lángjait  össze  kell  gyűjtenie  egy  közösségbe,  ahol  életükkel,  példájukkal,  
tudományukkal  napként  ragyoghatnak  az  Egyházban,  taníthatják  és  támogathatják  egymást  
Isten buzgóbb szolgálatára. 
1250‐ben  a  kesztölci  völgy  fölötti  kis  magaslaton,  ahol  hármas  teraszt  képeztek  ki,  
délről  kisebb  templomot  építettek  a  Szent  Kereszt  megtalálásának  tiszteletére.  A  csúcsíves  
templomhoz  észak  felől  négyszögletes  monostor  csatlakozott  az  együtt  lakó  remeték  
számára,  magas  fallal  körülvéve.  A  mai  Klastrompusztán,  a  szépen  felújított  romok  között  
sétálva idézhetjük fel a múltat   
Özséb  ezután  sorra  járta  az  országban  a  nagyobb  remeteségeket.  Így  találkozott  a  Pécs  
melletti  Szent  Jakab‐hegyi  remetékkel.  Elkérte  a  Bertalan  pécsi  püspök  által  készített  
szabályzatukat.  A  két  monostor  ekkor  egyesült,  amelynek  tagjai  őt  választották  meg  első  
tartományfőnökükké, elismerve magas képzettségét, életszentségét és szervezői képességét.  
Közösségük  égi  patrónusává  Remete  Szent  Pált  tették  meg,  s  magukat  "Első  Remete  Szent  
Pál  testvéreinek"  nevezték.  Mivel  az  első  monostor  a  Szent  Kereszt  tiszteletére  épült,  sokáig  
a  "Szent  Kereszt  testvéreinek"  is  hívták  őket.  E  két  kolostorhoz  az  idők  folyamán  egyre  több  
és  több  kolostor  csatlakozott,  amelyek  a  Bertalan‐féle  szabályzat,  majd  később  az  egyes  
egyházmegyék püspökeinek regulái szerint éltek.  
Boldog  Özséb  1262‐ben  néhány  társával  a  pápához  ment,  hogy  a  Szentszék  
jóváhagyását  és  megerősítését  megszerezze  a  rendalapításhoz.  Sikerült  megszereznie  
Aquinói  Szent  Tamás  pártfogását  IV.  Orbán  pápa  előtt.  A  pápa  jóváhagyta  az  új  Rendet,  de  
nem  engedte  meg  Szent  Ágoston  Regulájának  átvételét,  mert  nem  voltak  biztosítva  a  
szükséges  anyagi  feltételek.  A  területileg  illetékes  főpásztorhoz,  Pál  veszprémi  püspökhöz  
utalta a remeték kérését, akinek vizsgálata negatív eredménnyel végződött: a rendi testvérek  
valóban  nagyon  szegények  voltak,  s  így  még  hiányoztak  a  feltételek  Szent  Ágoston  
Regulájának  megtartásához.  A  Rend  hivatalosan  csak  az  1308.  december  13‐án  kapott  
engedély  alapján  szervezhette  meg  életét  Szent  Ágoston  regulája  szerint.  Ennek  700  éves  
megünneplését ebben az évben, 2008‐ban üli meg a Pálos Rend.  
Esztergomi  Boldog  Özséb  atya  1270.  január  20‐án  halt  meg  az  általa  alapított  Szent  
Kereszt  monostorban  súlyos  betegség  után.  A  templom  sírboltjában  temették  el  rendtársai,  
akik  azzal  vigasztalták  egymást,  hogy  földi  atya  helyett  égi  pártfogót  nyertek.  Az  első  
rendfőnök  halála  után  a  kolostorok  száma  tovább  gyarapodott.  Özséb  atya  tiszteletét  a  
Szentszék  2008‐tól  már  nemcsak  a  pálos  rend  tagjainak,  hanem  egész  Magyarországnak  
engedélyezte. Így őt hivatalosan is a boldogok között tisztelhetjük. Ünnepe: január 20.  
Ha  tovább  zarándokolunk  a  Pilisben,  mintegy  kétórai  gyaloglás  után  elérünk  ahhoz  a  
kolostorhoz,  melyet  IV.  Béla  királyunk  adományozott  a  pálosok  számára  1263‐ban.  A  királyi  
vadászkastélyból kialakított kolostor  Kun László és Róbert Károly kedvelt kirándulóhelye volt.  
A  kolostor  romjai  között  megpihenve,  a  Pilis  csodálatos  ölelése  vesz  körül  bennünket.  A  
Szentlélekről  nevezett  kolostor  1287‐re  készült  el  teljes  egészében.  Ma  a  helybeliek  és  a  
turisták kedvelt zarándok‐kiránduló helye.   
A  továbbiakban  a  Balaton  mellé  kalauzolom  olvasóimat.  Az  északi  parton  haladva,  
Veszprémtől  nem  is  olyan  messze  található  Nagyvázsony.  A  látogató  a  helyszínre  érve,  a  falu  
temetője  mellett  eleinte  nem  lát  romokat,  csak  az  erdőt,  sírokat  és  a  környező  házakat.  
Amikor  a  fák  között  kimagaslik  a  romtemplom  szentélyének  fala,  mintha  hirtelen  egy  
félelmetes  óriás  lépne  elénk  a  sűrű  erdőben.  A  többméteres  magas  fal  önkéntelenül  is  azt 
juttatja  eszünkbe,  hogy  pezsgő  élet  lehetet  itt  valamikor.  A  kolostorrom  között  barangolva  
megcsodálhatjuk  a  pontosan  megszerkesztett  épület  maradványait.  A  templom  megmaradt  
falai  közé  lépve  Kinizsi  Pál  sírfeliratát  olvashatjuk,  aki  a  pálosokat  számtalan  adománnyal  
támogatta  és  1494‐ben  temették  el  a  monostor  templomában.  Kinizsi  Pál,  temesi  ispán  és  a  
déli  végek  híres  törökverő  főkapitánya,  valamint  apósa  adonyi  Magyar  Balázs  1483‐ban  
alapították  ezt  a  monostort  Szent  Mihály  főangyal  tiszteletére.  A  templom  már  korábban  ott  
lehetett,  mert  Kinizsi  Pál  1482‐ben  búcsúengedélyt  kért  a  pápától  a  Szent  Mihály  templomot  
látogatók  részére.  Özvegyének,  Magyar  Benignának  a  pálos  barátok  1494‐ben  
zsolozsmáskönyvet,  majd  1513‐ban  imakönyvet  fordítottak  magyar  nyelvre  és  másoltak  le.  
Ezek  a  művek  Festetics‐  és  Czeh‐kódex  elnevezéssel  ma  is  értékes  nyelvemlékek.  1552‐ben  
hagyták el a remeték e helyet, mert kirabolták és kifosztották őket.  
  Amikor  Nagyvázsonyt  elhagyjuk  és  Óbudavár  felé  haladunk,  csodálatos  kis  falvakon  
vezet  át  utunk,  Szentantalfán,  Köveskálon,  Kékkúton,  míg  elérkezünk  Salföldre,  ebbe  a  kicsi  
ékszerdobozba.  A  falu  mellett,  áthaladva  a  helyiek  által  kőtengernek  nevezett  mezőn,  
beérünk  az  erdőbe,  melynek  mélyén  ott  a  másik  pálos  kolostorrom,  melyet  1263‐ban  
említenek  először.  A  szépen  felújított  romok  fala,  szelleme  arról  a  kolostorról  mesél,  
melynek védőszentje Szent Mária Magdolna, a bűnbánat és az ezt követő igazi Isten‐szeretet  
példaképe,  akinek  alázatos  megtérése,  az  Úr  lábának  megmosása  a  remeték  számára  igazi  
példakép  lehetett.  Mert  aki  a  remeteségre  adta  a  fejét,  abban  benne  volt  a  bűnbánat,  alázat  
és  az  Isten  iránti  szeretet  szelleme.  Azt,  ami  az  ember  szívében  rejlik,  senki  nem  láthatja,  de  
kívülről,  egy  ragyogó  tekintetből,  a  békét  sugárzó  arcról  leolvasható.  Talán  ezért  is  szerették  
oly nagyon ezeket a pálos barátokat, mert arcukban az ember jobbik énje tükröződött vissza.  
1487‐ben  kihalófélben  lévő  kolostor  birtokait,  javait  az  onnét  nem  túl  messzire  lévő  
Bakonyszentjakab  kolostora  kapta  meg.  Ebből  azonban  már  csak  egyetlen  falrész  látható,  
holott bizony ez a kolostor igen terjedelmes épület volt valaha.   
Szintén  1263‐ban  keletkezett  a  badacsonytomaji  pálos  kolostor,  melynek  kút  forrásvize  
ma  is  csordogál,  szívesen  isznak  belőle  az  arra  járó  turisták,  zarándokok.  Ennyi  maradt  az  
egykori épületből. Vélhetően a pálos barátok itt termelték azt a szőlőt, melyből a Badacsonyi  
Szürkebarát  bor  készült.  A  pálosok  kezdetben  ugyanis  szürke  csuhában  jártak,  amelyet  csak  
1341‐ben  váltottak  fehérre,  hogy  megkülönböztessék  magukat  a  kóbor  barátoktól,  akiknek  
szintén szürke volt a ruhájuk, és némely esetben pálosoknak adták ki magukat.  
A  pálosok,  miután  a  Szent  Korona  Országának  szinte  minden  szegletét  benépesítették  
Erdélytől  kezdve  a  Felvidéken  át  a  nyugati  és  déli  részekig,  átlépték  az  ország  határait,  
eljutottak  még  Jeruzsálembe  is.  Különböző  helyeken  alapítottak  kolostort,  mint  pl.  
Lengyelországban,  Németországban,  Franciaországban,  Portugáliában,  később  Litvániában,  
Orosz‐, Morva‐, Cseh‐ és Stájerországban. S hogy a tengeren túlra is elrepüljünk, ott vannak a  
portugáliai pálosok, akik Amerika felfedezése után, 1495 körül mentek Dél‐Amerikába, ahol a  
latin‐amerikai  spanyol  gyarmatokon  éltek.  Argentínában  és  Paraguayban  alapított  pálos  
kolostorok más szerzetesek birtokában még ma is megvannak.   
A  török  idők  alatt  a  legszebb  kolostorok  elnéptelenednek,  leégnek,  a  pálosok  számos  
kincse  elveszik.  Budaszentlőrincen,  a  rend  akkori  központjában  gazdag  könyvtár,  művészeti 
értékek  sokasága  veszett  el.  Elpusztult  Bátori  László  bibliafordítása  is  a  könyvtárral  együtt,  
amely  munkát  e  hatalmas  monostor  melletti  remeteségben  végzett.  A  korában  meglévő  
magyar  fordításokat  gyűjtötte  egybe.  A  budaszentlőrinci  monostor  legfőbb  támogatója  
Mátyás  király  volt,  aki  kedvenc  pálosait  nagyon  szerette.  Az  uralkodó  halálakor,  1490‐ben  a  
következőket  írta  róla  évkönyvében  a  hálás  Pálos  rend:  „A  legjobb  fejedelmet  siratja  a  Pálos  
rend,  amely  elismeri,  hogy  egyrészt  az  egyik  hollóstól,  Isteni  Pál  atyánktól  eredetét  nyerte,  
másrészt a másik hollóstól, Mátyástól nem szerény anyagi javakat kapott s ezért gyászolva őt  
emlékezetében örökké megtartja.”  
Ki  ez  a  hollós,  isteni  Pál?  Boldog  Özséb  atyánk,  amikor  egybegyűjti  a  szétszórtan  élő  
remetéket,  az  akkoriban  nagymértékben  tisztelt  Első  Remete  Szent  Pálról  nevezi  el  
közösségét.  Remete  Szent  Pál  Egyiptomban,  Thébában  születet  Kr.u.  230  körül.  A  Decius  és  
Valerianus  császárok  rendeletére  megindított  hetedik  keresztényüldözés  idején  vonult  ki  a  
pusztába,  ahol  113  éves  koráig  élt.  Életrajzírója,  Szent  Jeromos  megemlíti,  hogy  Remete  
Szent  Antal  meglátogatta  Pált  élete  végén,  halálának  tanúja  volt.  Amikor  Pál  meghalt,  Antal  
olyan  gödröt  talált,  melyet  két  oroszlán  kapart  ki  mancsaival,  ide  tudta  eltemetni.  Remete  
Szent  Pál  pálmafa  alatt  talált  alkalmas  helyet  remeteéletének  betöltéséhez,  és  Isten  egy  
holló  által  gondoskodott  napi  eledeléről.  Így  érthető,  hogy  a  pálosok  címerében  miért  
szerepel pálmafa, holló és oroszlán.   
Pálos  Rend  újjáéledése  Magyarországon  a  török  után  indulhatott  csak  el  1686‐tól.  
Ismét  kolostorok  és  templomok  épültek  a  korábbiak  helyén,  vagy  egészen  új  területeken.  A  
sajóládi  kolostort  is  újjáépítik.  Itt  volt  valamikor  házfőnök  Martinuzzi  György  (Fráter  György),  
aki  1506‐ban  ugyanebben  a  kolostorban  tett  fogadalmat.  Később  váradi  püspök  és  János  
Zsigmond  tanácsadója  lesz.  Ellenségei  Alvincen  gyilkolták  meg  1551.  dec.  17‐én.  Sajóládtól  
nem  messze  van  Köröm,  ahol  a  mai  plébániaépületet  valamikor  a  pálosok  építették  
vendégházként,  az  arra  járó  utasok  számára.  A  pálos  testvérek  a  Sajó  folyón  kompot  
„üzemeltettek”  és  a  megfáradt  utasok  számára  szállást  biztosítottak  az  akkoriban  modernek  
számító vendégfogadójukban.   
A  XVII.  ‐  XVIII.  század  fordulóján  épült  templomok  és  kolostorok  jelentős  része  ma  is  
megtekinthető.  Budapesten  az  Egyetemi  Templom  és  a  mellette  lévő  épület,  mely  jelenleg  a  
Központi  Papnevelő  Intézetnek  ad  helyet,  pálosok  építették.  Ennek  az  épületnek  ékessége  a  
Pálos  Könyvtár,  mely  helyszíne  volt  olyan  szellemi  műhelynek,  mely  magyar  tudósok  
közösségét  kívánta  megteremteni,  mintegy  a  Tudományos  Akadémia  elődjeként.  Ebben  az  
időszakban  a  pálosok  iskolákat  is  vezettek,  de  mellette  a  tudomány  és  művészet  elősegítői  
voltak. Talán nem mindegyik volt kivételes tehetség, de az Istennek szentelt élet, a szerzetesi  
napirend  megtartó  fegyelme,  és  nem  utolsó  sorban  a  pálos  lelkület  évszázados  hagyománya  
olyan  belső  többletet  adott  a  rendtagok  meglévő  adottságaihoz,  amit  talán  más  helyen,  más  
életkörülmények  között  nem  tudtak  volna  ilyen  páratlan  formában  kamatoztatni.  Mert  
elsősorban nem az embernek, hanem az Istennek akartak tetszeni.  
A  XVIII.  század  második  felében  a  rend  életébe  erőszakkal  lépett  be  a  császári  udvar.  
1784‐ben  a  lengyel  provincia  leválasztása  a  rendtagok  tudta  nélkül  történt,  körlevélben  
értesültek  a  pápai  rendelkezésről.  Mindezek  hátterében  persze  az  előre  látott  szanálás  volt, 
így  akarták  megmenteni  a  rend  vezetői  a  menthetőt.  A  többi  szerzetes  által  a  Szentatyának  
írt  tiltakozó  levél  már  nem  érhetett  el  eredményt,  hiszen  1786‐ban  II.  József  megszünteti  a  
rendet.  A  folytonosság  mégiscsak  a  vérzőszívű  lengyel  tartományban  maradhatott  meg.  A  
Szentszék  visszaállította  a  rend  eredeti  elnevezését,  egyházjogi  helyzetét  és  már  
egyértelműen  a  régi,  feloszlatás  előtti  állapotot  megjelenítő  levelezésekkel,  
dokumentumokkal  találkozunk.  Minderre  a  pecsétet  az  1930.  május  29‐én  kelt  pápai  
dekrétum  tette  rá,  mely  a  teljes  egészében  korábbi  hagyományokra  épült,  megújított  rendi  
Szabályzatot jóváhagyja.  
1934‐ben  ismét  visszatérhetnek  a  Pálosok  szülőföldjükre.  Első  ízben  Budapesten  
kapnak  kolostort  a  Sziklatemplom  mellett,  majd  egy  régi  présház  helyén,  Pécsett  is  épül  
kolostor  majd  templom,  mely  1938‐ban  készül  el  véglegesen,  Szent  Imre  tiszteletére.  1940‐ 
ben  mennek  a  kiskunsági  Petőfiszállás‐Pálosszentkútra  a  pálosok,  az  akkor  Ferencszállásnak  
nevezett  településre,  mely  nem  sokkal  odaköltözésük  után  a  Pálosszentkút  nevet  kapja.  
Ezeket  a  virágzásnak  induló  közösségeket  zárja  be  és  szünteti  meg  ismét  a  világi,  politikai  
hatalom 1950‐ben. Egyesek börtönbe kerülnek, mások bányában húzzák meg magukat, majd  
egyszerű  kántorként,  sekrestyésként,  gyári  munkásként  dolgoznak,  míg  mások  külföldre  
távoznak és az emigráns magyarság lelkipásztorai lesznek.   
Időközben  titokban  szerveződnek  új  hivatások.  Egyházmegyei  szemináriumban  tanuló  
kispapok  közül  többen  megismerik  a  Pálos  Rendet,  illegalitásban  a  közösséghez  
kapcsolódnak.  Míg  a  megtört,  de  hitükből  újra  megerősödni  tudó  idősebb,  kolostori  életet  
ismerő  és  elsajátító  pálosok  rejtve  tevékenykedtek  Istenért,  hazáért,  addig  voltak  
egyházmegyében  szolgáló  papok  tízen,  akikről  senki  sem  tudta,  hogy  pálosok.  1989‐ben  ők  
indították  újra  a  Pálos  Rend  működését  Magyarországon,  a  Sziklatemplomban,  Pécsett  és  
Márianosztrán, majd 1991‐ben Pálosszentkúton. Ez alatt a majdnem húsz év alatt elköltöztek  
az égi hazába azok a pálos atyák és testvérek, akik még 1950 előtt kolostorban éltek.   
Az  újonnan  belépett  fiatalokkal  és  a  „második  generációs”  idősebb  atyákkal  együtt  ma  
22  pálos  szerzetes  él  Magyarországon.  Rendünk  központja  Częstochowa  (Jasna  Góra)  
Lengyelországban,  az  az  áldott  hely,  ahol  az  Istenanya  megőrizte  ezt  az  egyetlen  magyar  
alapítású  rendet.  Magyarországi  tartományunk  1996  óta  gyakorlatilag  teljes  önállóságot  
élvez és a világ minden táján élő pálos testvérek úgy tekintenek ránk, mint anyatartományra.  
Ez  örömmel  és  büszkeséggel  tölt  el  bennünket.  2005‐ben  új  kolostort  építettünk  
Pálosszentkúton  az  újoncoknak,  de  azok  számára  is,  akik  hosszabb‐rövidebb  ideig  
szeretnének  együtt  élni  közösségünkkel,  a  világ  zajától  elvonulva.  Ez  és  a  Márianosztrán  lévő  
búcsújáróhelyünk  szeretettel  fogadja  a  zarándokokat,  turistákat,  érdeklődőket.  Pécsett  
tanulnak  a  teológián  az  újoncévet  befejező  növendékeink  és  az  ott  élő  atyák  két  
templomban  teljesítenek  szolgálatot.  Budapesten  pedig  a  Sziklatemplomban  találhatók  a  
pálosok. Igyekszünk az élet minden területén jelen lenni; van kis gazdaságunk, jószágaink, de  
tartunk  lelkigyakorlatot,  kiszolgáltatjuk  a  szentségeket,  lelki  támaszt  nyújtunk  a  
rászorulóknak,  forgolódunk  motorosok,  hajléktalanok,  sérültek  között,  gyerekeket  
táboroztatunk  és  kirándulni  viszünk,  emellett  megőrizzük  eredeti  hivatásunkat,  a  magány  és  
imádság  szeretetét,  ahol  egyedül  lehetünk  az  egyedüli  Istennel,  engesztelve  édes  Hazánkért, 
hiszen  Szabályzatunkban  ezt  olvassuk:  „Az  imádságban  ismerjük  meg  az  Úr  elgondolását  
önmagunkkal  és  a  világgal  kapcsolatban,  Krisztus  üdvözítő  titkaiba  mélyebben  behatolunk,  
egyesülünk  az  Atyával  a  Szentlélek  által,  aki  állandóan  megújítja  a  föld  színét.  Így  járulunk  
hozzá a földön Isten országának építéséhez és fölvirágoztatásához.”(26. cikkely)   
  
  

No comments:

Post a Comment