|
Friday, October 29, 2010
A hegyaljai mezővárosok történeti néprajza
Thursday, October 28, 2010
A Miskolci Herman Ottó Múzeum Közleményei 27. (Miskolc, 1991) MISKOLC TÁRSADALMA A FEUDALIZMUS KORÁBAN • Bencsik János: Miskolc társadalma a török hódoltságot követő évtizedben (1688-1703) (130. oldal)
(130. oldal)
Érdemes említésre az a tény, hogy szinte kerülik a szolgai állapotra utaló foglalkozásokat. Nincs pl. béres, kocsis is nagyon ritkán: Kocsis Rácz Zsigmond, Kocsis Borús János (1698).
Az effajta vizsgálódást fejezzük be azzal a viszonylag nagyobb csoport bemutatásával, amely a nevek használatával az életkort, illetve a közösségi szerepet, az egyénről kialakított véleményt, ítéletet mutatja, tükrözi. Bartus Istók, Lengyel Gyurka, Kecskés Siga éppen úgy fiatalabb egyént jelölhet, mint Zabasi Suska, Frank Panna (1690-91). Egy teljes család felsorolása is megtalálható: „Kassai Gál Eöcsi, Lánya Panna, Fia Istók, a szolgálója Marika" (1680). Bizonyára nemcsak magam érzek lényegi különbséget a következő személyekkel kapcsolatos társadalmi ítéletben: Antal Jancsi, Bencsik Mihók, illetve Zacharias Jankó vagy Pap Jankó becéző névhasználat között. Másként hangzik Kovács Ilona is, mint Kanta Boris (1688). Hátha még ismerjük is, hogy a korabeli népi szemléletben a „kanta" milyen asszociációt ébreszthetett.19
JEGYZETEK
1. R. Várokonyi Ágnes: A Habsburg-abszolutizmus berendezkedése Magyarországon. In. Magyarország története (1686-1790). Szerk. Ember Győző-Heckenast Gusztáv. Bp. 1989.
2. Vass Előd: Borsod megye török adóztatása az egri vár eleste előtt. in. Borsodi Levéltári Évkönyv IV. Miskolc, 1981.
3. Hegyi Klára: Egy világbirodalom végvidékén. Bp. 1976.
4. linger Mátyás-Szabolcs Ottó: Magyarország története. Bp. 1973., Kun Miklós: Miskolcz Múltja, jelene tekintettel jövőjére. Miskolc, 1842. 20.
5. Borsod Megyei Levéltár (BL.) IV. 1501/b. Sp. XXI. Fs. IV. 70/70/N. Szendrei János: Miskolcz város története. 1904. II. kötet.
6. Hanák Péter: (szerk.) Egy ezredév. Bp. 1986., Tóth Péter: A török elleni felszabadító háború dokumentumai Borsod vármegye és Miskolc város levéltáraiban. In. B.-A.-Z. Megyei Levéltári Évkönyve VI. Miskolc. 1990.
7. Bogdán István: Régi magyar mértékek. Bp. 1987.
8. Vö. Bodor Imre: Magyarország aprópénzei a XVII. század második felében. Num. Közi. 1973-74. 61-65.
9. BL. IV. 150 1
10. A katona-élelmezési porció lehet búza és árpa keveréke. A búza ilyen szerepeltetése bizonyára nem is az életmód valaminő változása lehetett.
11. Vö. Tóth i. m. 92.
12. BL. IV. 150., Ismert, hogy a városok (sőt a falvak egy része is) szántó-vető gazdálkodást folytatott. Ezzel növelhették a város bevételeit, illetve teljesíthették ebbéli kötelezettségeik egy részét.
13. Bl. Sp. XXI. Fs. IV. 70/A-2. E korszak statútumai rendre foglalkoznak a lakosság fuvarozását szorgalmazó kérdésekkel. Ezek száma: 145., 160., 161., 165 és 168. Tóth Péter-Barsi János: Borsod vármegye statútumai 1578-1785. Miskolc, 1989.
14. Bogdán i. m.
15. A köböl csak hozzávetőleges értékkel szerepel itt.
16. A kovácsmesterek lehetlek a közösségi komenciós alkalmazottai. Vö. Bodgál Ferenc: Közösségi kovács a mezőkövesdi matyóknál. Népr. Ért. XLIV. (1962.) A kovácsmesterség napi tevékenysége szoros kapcsolatot tartott a termeléssel. A javítások, pótlások (pl. patkolás) nem jöhettek olyan termelői tevékenységszámba, mint pl. a bodnárok, a csizmadiák munkája. Ezért bizonyára másként bírálták el magát a mestert is.
17. Jellemző példa lehet „Sütő Seller Szabó György" (1698).
18. A városok zsellérei rendszerint a szolgák, a saját lakóházzal (tehát beltelekkel) nem rendelkező jobbágyok voltak. Eseteinkben nem valószínű, hogy nemes és zsellér állnának egymással függőségi viszonyban. Inkább az előbbi eset foroghat fönn.
19. A kanta népies elnevezése a női nemiszervnek. A vízhordó, „szűrő"-vel ellátott korsók akkor lesznek kantákká, ha a szemetet felfogó „szűrő"-t betörik, hogy gyorsabban folyjék beléjük a víz. (Adatközlő, K. Kovács Péter, Tcsege)
20. Egy távolabbi példa: „...hátrányosan különböztették meg a fejősjuhászok feleségeit, kik is a „Nemes Városnak" aratni voltak kötelesek, egy sorban az özvegyasszonyokkal és a betyárlányokkal, Bencsik János: Paraszti állattartás Hajdúböszörményben. Debrecen, 1971. 34. 1799., 1804.
21. Rákóczi-tanulmányok (szerk. Köpeczi Béla). Bp. 1980. in. Várkonyi Ágnes: A vetési pátensek. 15.
9*
Lak egyház- és gazdaságtörténetéhez (1758-1832)
Ns. Kassai Balogh György
a kisújszállási anyakönyv is megőrzött: „Az 1800-as évek első évtizedeiben oly intenzíve gyakorolják az egyházi fegyelmet, hogy a templom elhanyagolókat a gyülekezet előtt nyilvánosan büntették."9
2. A laki református egyház mint az egyházi fegyelem gyakorlója
Lak község az egykori Borsod vármegye keleti szélén, Abaúj vármegye szomszédságában feküdt. A vele határos két abaúji helység - Felsővadász és Tomor - a Rákóczi fejedelmi család ősi fészke. Lak első okleveles említése 1222-ből való. E században -mint Győrffy György írja - a borsodi vár körüli nemesi falvak sorába tartozott.1"
A reformáció viszonylag korán, már 1580-ban elérte a lakiakat." A legrégibb visitációs jegyzőkönyv 1639. II. 15-én rögzítette a prédikátor jövedelmeit: 10 köböl bor, több szántóföld, kereszteléskor pedig egy tyúk.12 A legrégibb laki egyházi iratok regesztruma szerint 1669-ben a papi javadalmazás réttel is bővült Szász Ilona asszony végrendelete jóvoltából.11
A laki református egyház lelkészi hivatalában ma is megtalálható a legrégibb, ún. keskeny protokollum, amelyet 1753-ban Nádaskai András prédikátor kezdett el vezetni. Ebben az Úr-asztalához tartozó eszközök, a lelkész fizetése, s az anyakönyvi rész után a 159-163. oldalon található „Az eclésia fenyíték gyakorlása 1758-1787" című fejezet, amely vizsgálódásunk alapját képezte.14 A jelzett években az egyházi fegyelem elsőszámú őrei az alábbi lelkészek voltak: 1758-tól Füleki Sámuel, 1763-tól Horváth Dániel, 1772-től Váradi Lázár, 1779-től Lebo János, 1782-től Zilahy Csizmadia Sámuel. Fegyelmezési ügyekben is hű segítőik a consistőrium tagjai voltak. Személyükről a tárgyalt időszakban nem egy alkalommal pontos tudomásunk van. így 1759-ben a következők voltak a tisztségviselők: Halász Takách Sámuel főkurátor," aki Borsod vármegye comissáriusa volt, később igen komoly alapítványt tett a pataki és a debreceni kollégiumokban; Bassó Péter és Miklós, Nagy Rátz János, Baranyai István, Zilahy Csizmadia József, Balogh György, Fodor György, Szászi István és Konyha István. 1778-ban Bassó István és Miklós, Halász Takách Mihály, Szászi István, Konyha István. 1782-ben Ns. Fazekas Márton kurátor, Ns. Kassai Balogh György, Ns. Bassó István, Ns. Barakonyi István, Ns. Halász Takách Mihály. Ns. Aszalay András, Ns. Vitárius Ferenc.16
3. A laki református egyház fegyelmezése 1758-1787
A vizsgált időszak végén a laki népesség 650 fő volt, akik 126 házban laktak. Ebből 256 volt a felnőttek száma. Ezek megoszlása: 152 nemes, 104 adózó.17 A református egyházhoz tartozott a népesség közel 90%-a a 18. és a 19. században. így az elemzés alá vett időszak felnőtt, református lakói 230 körül lehettek. (Az 1796-ban felépült új templom ülőhelyeinek száma 320 lett.)
1758 és 1787 között „58 vétkező" személyt jegyzett fel a protokollum, tehát nem jelentéktelen része ítéltetett az egyháznak eklézsiakövetésre.
A leggyakoribb vétségek, amiért „penitentia-tartásra" és eklézsiakövetésre ítélték a híveket a káromkodás és a lopás volt. A büntetéseknek több mint felét tette ki. (31 és 23%). Ezt követte a paráználkodás és a házastársi veszekedés 13 és 12%-kal. Az összes vétségeknek mindössze negyedét tette ki a hamis esküvés, a templomi hangoskodás, a részegség, a pletykázás és a consistőrium megvetése.
Szinte valamennyi vétség szerepel tehát, amelyet az első református zsinatok felsoroltak. (Kivétel a dohányzás, valamint az uzsorakereskedelem.) Meglepő ugyanakkor,
Zilahy István ma is őrzi azt a védetté nyilvánított latin nyelvű oklevelet, melyben Borsod vármegye 1745. május 4-i közgyűlése közzétette, hogy Zilahy Józsefet és Sámuelt a megye nemeseinek sorába iktatta, miután meggyőződött a Közép-Szolnok vármegye által kiadott levél hitelességéről.
A levél fordításban a következő:
„Mi, dobai Dobay Sándor, Közép-Szolnok vármegye alispánja a megyei törvényszék többi ülnökeivel emlékezetül adjuk mindazoknak, akiket illet, hogy amikor 1745. január 27-én Zilah városában törvényszéket tartottunk, akkor nemes József és Sámuel - akik most Borsod vármegyében Lak községben laknak, néhai nemes és tiszteletes Jánosnak fiai, ki előbb az említett Lakon, majd az Abaúj vármegyében kebelezett Tomoron a helvét hitvallású egyház prédikátora volt, míg élt, s fia volt az egykor Csizmadia másképp Zilahy Istvánnak-személyesen megjelentvén előttünk, benyújtották kérvényüket, melyben azért folyamodnak, hogy ismerjük el, hogy ők a vármegyénkből Zilahról származnak, s hogy apjuk, nemkülönben nagyapjuk állandóan és mindenkor nemesi kiváltságban és szabadságban élő, kétségtelen nemes volt és saját nemesi részbirtokait bírta.
Igazolták előttünk, hogy a kérvényezők apja, az említett Zilahy másképp Csizmadia János, ki Zilahról származott, és ma is élő egy apától és egy anyától való tesvére: nemes Ferenc, mindketten kétségtelenül nemes néhai Zilahy másként Csizmadia István fiai voltak, s hogy az említett Ferenc mint ősei ugyanazzal a nemesi kiváltsággal élt, s nem ő maga szerezte nemességét, hanem ősei érdemelték azt ki még az egykori Zsigmond magyar királytól, s úgy származott az rájuk.
A kétségtelen nemességnek az a bizonysága is tudva van előttünk, hogy ugyanez a Csizmadia másképp Zilahy Ferenc és az itteni Csizmadia család, bár az említett város nagyobb része alá van vetve a földesúri censusnak, mégis az említett Csizmadia Ferenc és elődei efféle terhektől mentesen bírták és bírják jelenleg is itteni nemesi telkeiket és azok külső és belső tartozékait, s e birtokok nincsennek füldesúri joghatóság alatt.
Mindezt előttünk hiteles írásokkal, mind hitelt érdemlő élő tanukkal és az öregeknek igazolásával megbizonyítván... igazoljuk levelünkkel, hogy az előbbiek mind úgy vannak."
Lakra tehát lelkészként került Zilahy Csizmadia János, s itt 1730-tól 1737-ig szolgált. Testvére, Ferenc pedig Zilahon maradt. Édesapjukról tudjuk, hogy őt a II. Rákóczi Ferenc szabadságharca idején Közép-Szolnok vármegye lovas zsoldos katona állítására szólította fel.2" A fent idézett 1745-ben kelt levél szerint a család Zsigmond magyar királytól kapta a nemességet. Ez azonban elírás. Petri Mór 1906-ban közzétett kutatásaiból ismert, hogy 1596-ban Báthori Zsigmond erdélyi fejedelem a címerük adományozója.
Zilahy Csizmadia Sámuel - a gazdasági feljegyzések készítője - őseit így vázolhatjuk fel:
Zilahy Csizmadia István szül. 1660 körül
Zilahy Cs. János ref. lelkész Ferenc
szül. Í690 körül. Zilahon 1730-tól laki, 1745-ben még Zilahon élt
majd tomori pap
Zilahy Cs. Sámuel József, a laki consistőrium tagja
szül. Zilahon 1725 körül laki lelkész 1781-88 1759-ben i
Zilah v Cs. István szül. Lakon, 1754. VI. 4-én 1
Zilahy Cs. Sámuel, nótárius sz. Lakon, 1758. VI. 1-én Felesége Ns. Kassai Balogh Zsófia
Lakra került ősei gyakran tagjai az egyháztanácsnak, a nemesi testületben is többször tisztségviselők. Édesapja 1805-től három évtizeden át consistóriumi tag, többször kurátor.
Zilahy Cs. Sámuel iskoláinak elvégzése után 1810-től Sámsonban (a mai Hajdú-Bihar megyében) volt nótárius, 1825-ig. Felesége révén a legvagyonosabb laki családok közé tartozott. (így például 1837-ben 5 véka gabona egyházadót fizetett.21 1825-től választották laki nótáriussá. Ekkor kezdte a hatalmas méretű Balogh-féle telken házának építését, s az építéssel kapcsolatos feljegyzéseit.
2. Zilahy Cs. Sámuel 1825-1832 közötti feljegyzései 1825. év:
Az aratás előtti szűkös időben többen pénzt kértek tőle. Volt aki csak egy napi napszámnak megfelelőt, 15 krajcárt, volt aki ennek 80-szorosát. (Konyha István és öccse.) Erről adóslevelet is készítettek. A kisebb kölcsönöket - mint pl. a rokon Balogh Ádámnak adott 3 Forintot csak ide jegyezte fel.
Májusban sorban fogadta meg a házépítéshez szükséges mesterembereket. 24-én Pap Sámuelt 9 öl hosszú és 2,5 öl széles ól, szín, kamra falának földből való „megverésére" 24 Ft-ért és 6 itce pálinkáért. Ezért Pap köteles napszámosokat fogadni, fizetni és elbontani apósának, az „öreg Baloghnak a tsürjét". A melléképületek mintegy 80 • méteresek lettek.
Május 29-én fogadta fel a Saller nevezetű kőművest a lakóháza falának, kéményének megra-kására 70 Forintban, amihez az akkori szokás szerint még 8 itce pálinka is járt mintegy kiegészítésként. Nem volt kis összeg ez a 70 forint, mintegy 280 napszámbérnek felelt meg. Sullcr mindezért vállalta: Egy 9x3 öles, vagyis kb. 108 • méteres lakás megépítését. A lakás állott 2 szobából, egy „kőkéményes pitarból, és egy kamrából. Az egyik szoba és a pitar alá kőből kirakott pincét tartozott építeni. Ez a pince a mai napig áll, benne Zilahy leszármazott lakik, de a vályogfalakat századunkban lebontották és átépítették. Sullernek a 70 Forinton felül még külön is fizetett 24 napszámot, és az anyagok szállítási díjait is. Napszámosként leggyakrabban a „Beleznai fiúk, Fazekas Erzsa és Nagy Jankóné" dolgoztak.
Május 30-án a ház tetőszerkezetének elkészítésére Sándor Pál ácsot fogadta meg 40 forintért és 3.3 liternyi pálinkáért.
Jellemző a korabeli ár- és bérviszonyokra, hogy egy kőműves vagy ács mellett segítő napszámos napidíja alig volt több, mint 4 deciliter pálinka ára.
Zilahy Sámuel részletezte, hogy milyen tételekben adta meg a felsorolt mestereknek a járandóságát. Mindegyiknek adott az akkori szokások szerint „elő-pénzt" is, az utolsó részletet pedig a kész munka átadásakor fizette ki.
Az építkezés a reformkorban sem volt olcsó mulatság. Ennek illusztrálására csak a fontosabb, s más helyről „formányozott" építőanyagok árait, szállítási díjait-a hozzá tartozó áldomás fizetésekkel együtt - mutatjuk be:
- Szikszóról 24 szál fa, áldomással 127 Ft,
- Abodról 2 öl fa ajtónak, lépcsőnek 57 Ft,
- Irotáról 11 öl kőért és 6000 db vályogért 189 Ft,
- Vasért, szegért 35 Ft. 1825. július 1-én már a ház és a melléképületek olyan állapotba kerültek, hogy a tetőszerkezet
szalmával való bekötésére „Szalmási öccsét" megfogadhatta, 18 Forintért és 2 liter pálinkáért.
A házépítés teljes összege meghaladta az 560 Ft-ot, ami igen tekintélyes summának számított. (Hozzávetőleg 560 bárány árának felelt meg.)
Ebben az évben még az építkezést megelőzően 32 pontban foglalta össze az évi teendőit, ebből 7 pontban az előbb tárgyalt építkezési feladatait rögzítette. Egyéb célkitűzéseiből csak még néhányat említünk meg:
- 10 pert, jogi ügyeletet lefolytatni;
- Szolgát, szolgálót fogadni:
Komaromy József: A múzeumépület - a középkori scola - építéstörténete
|
Kassai István mester
polnájának jobb ablaka, a gyöngyöspatai templom déli oldalának harmadik ablaka adnak azonos rajzot [20], a rudabányai templomnak pedig az eddig figyelemre nem méltatott ablakrácsai adnak hozzá szoros analógiát [21 j. Közeli rokonság mutatkozik a szentléleki páloskolostor nyugati ablaka osztótagjának szelvényével [22]. Távolabb pedig a budai Üri utca 34., 48., a Szentháromság utca 7., a budai udvari kápolna, a pesti belvárosi templom északi és déli kapuja szelvénye, a zugligeti Kalmárffy-villa mérmütöredéke, a nánai templom ablaka, a székesfehérvári püspöki palota ablaktöredéke, valamint a Szt. Anna kápolna déli középablaka, a sopronbánfalvi templom szentélyablakának kőrácsa, a kolozsvári Szt. Mihály templom kóruskorlátja és legfőképpen a kassai Miklós börtön (egykor gótikus polgári lakóház) utalnak ebbe a körbe [23].
A két miskolci kőrács — különösen az egészen közeli azonosságok és analógiák kapcsán — felveti egy eddigi ismeretlen provinciális északmagyarországi kőfaragóműhely kérdését. Egy olyan műhelyt, vagy vándorló kőfaragót, amely nem annyira a díszesebb templomok, hanem az egyszerűbb falusi egyházak és kisebb városok és polgársága számára dolgozott, megrendelői a kisebb igényű és anyagi erejű kommunitások, vagy polgárok köréből kerültek ki. A zubogyi, rudabányai, kassai, ráckevei, gyöngyöspatai, szentléleki és miskolci példa mutatja ezt. Ez a műhely megelőzi Kassai István mester páholyának a működését. Persze, a kérdésre nehéz egyhamar feleletet találni, vagy a megoldást ^megközelíteni.
További vizsgálódásra és további leletekre van szükség. Az északmagyarországi műhely vizsgálatát ezenkívül sokkal messzebbről kell kezdenünk és egészen széles területen folytatnunk.
Mintahogy nem feltűnő az, hogy pl. a kutnáhorai Hradek most feltárt 76 cm-es nyílású udvari ablakának szelvénye azonos a most tárgyalt miskolci kőrácsok szelvényével, ezen túl pedig okiratokkal mutatható ki a kutnáhorai cseh kőfaragómesterek és legények idáig való vándorlása [24], — épp úgy feltételezhető a miskolci és Miskolc-környéki Zsigmond-kori és Mátyás-kori építkezésekkel kapcsolatban a környéken, vagy tágabb területünkön működő és az egyszerű megrendelőket kiszolgáló kőfaragóműhely, vagy egy-két kőfaragómester működése.
Egyelőre azonban e feladatok megoldása közül elsőként mutatkozik a gótikus miskolci scola épületének rekonstrukciós kísérlete, amit az alábbiakban próbálunk meg.
Vizsgálva a mai épület földszinti helyiségsorának, lépesőcsarrtokának és a délről hozzáépített helyiségek méretét, — feltűnik az, hogy itt a hossztengely vonalában nagyjában azonos méretű helyiségsor helyezhető el. Az így egy hossztengelyen felsorakoztatott hat — nagyjában egyforma osztás kétségtelenül az egykori boltozatok felhúzását könnyítette meg a provinciális mester számára. Ezt vesszük kiinduló pontnak és a megoldáshoz még hozzávesszük a mai pincerész három helyiségének sorát, a felette lévő boltozassál azonos boltozati rendszerével.
Ebben a pincerészben ma is világosan elárulja az egykori ajtónyílás, illetve ajtókeret, hogy a mai pincerész az eredeti épület felhúzásakor — voltaképpen földszinti épületrész volt és csak a mai hátsóudvar átlagos 160 cm-es feltöltése után süllyedt alá pincesorba. Ezen a mai pincerészben, (vagyis az eredetileg földszinti részben), még a XVIII. század folyamán is az iskolai növendékek szállása, alvóhelye volt.
Ennek figyelembevételével mostmár a gótikus miskolci scolát olyan épületként kell megrajzolnunk a Papszernek itt a rétegvonalakban is megmutatkozó és egykor még erőteljesebb lejtőjén, a Szinva partszéle fölött,
|
Viga Gyula szerk.: Néprajzi dolgozatok Borsod-Abaúj-Zemplén megyéből : válogatás az önkéntes néprajzi gyűjtők pályamunkáiból (A miskolci Herman Ottó Múzeum néprajzi kiadványai 12. Miskolc, 1965) Tóth Judit: A telkibányai református temető (224. oldal)
A növényzet
• A sirokon ugyanazokat a virágokat találjuk, amelyeket a kertekben is. A "temetővirág"-nak nevezett nárcisz is a kertek szép disze. Sokszor - általában halottak napján - maguk kötnek csokrot és koszorút örökzöld ágakból, fenyőtobozból.
Tavasztól őszig a temető virágos mezőhöz hasonlít. Májusban már tele van vadvirággal, derékig ér a fü. Sem temetőőr, sem
224
más olyan állandó személy nincs, aki az egész temetőt rendbe tartaná. Az egyházgondnok gondoskodik arról, hogy lekaszálják a füvet, amit a kaszáló munkadíj fejében kap meg. Ha akad egyéb munka, azt az egyház tagjai közösen végzik el.
A temetőben feltűnően sok fa van, 90 %-a gyümölcsfa: főleg szilva, és egy-két alma, birs, szelidgesztenye, cseresznye. A iegidősebbbek többszáz éves hársfák, de van még kőris és a közelmúltban ültettek fenyőket is.
Elterjedt az a nézet, hogy Telkibányán olyan fát ültetnek a sir-ra, ami az elhunyt kedvenc gyümölcse volt. Az adatközlők ezt nem erősitették meg, bár elképzelhetőnek tartják. Van viszont egy sokkal észszerűbb magyarázat. A temető területe mindig a református egyház tulajdona volt; ki is adta egyházi szolgálat fejében a lelkésznek, a harangozónak és a kántornak a temető egy részét. /A század első felében a református iskola két tanítója hetenként felváltva viselte a kántori tisztséget./ A temető fáinak és rétjének haszna a következőképpen oszlott meg: A lelkésznek a parókia mellett külön gyümölcsöse volt. A templom mögötti, keleti rész a harangozóé, az északi oldal egyik fele Kassai Sándor, a másik Pásztor Géza kántortanitóé, a megmaradó terület az egyház tulajdona volt. A két kántortanító telepitette a szilvafák nagy részét. Ez a felosztás a kántori tisztség megszűnésekor módosult. A keleti rész megmaradt a harangozóé, innék az északkeleti útig a lekészé, a többi az egyházé. Később a harangozó a - temetőn kivül kapott gyümölcsöst, a ldkész pedig lemondott a maga részéről.
Korábban a gyümölcsfák termését olyan gazdák vették meg, akiknek nem volt gyümölcsösük. 1975-ben az egyház nőtagjai kö-
Spóner Péter: Tűzvész, tűzoltás, céhek (Tűzvédelem Miskolcon a 18. század második felében)
a gondatlan tüzhasználat mellett a különböző tűzzel dolgozó iparosok műhelyeinek gyakran használt kéményei jelentették a legnagyobb veszélyforrást, még abban az esetben is, ha megfelelően voltak megépítve. A műhelyek már a 17. században is többször okoztak kisebb-nagyobb tüzet a városban. 1683-ban Sütő György kovács műhelye égett le a szomszéd házzal együtt, igaz, ekkor sikerült még időben megfékezni a tüzet, nehogy a város nagyobb kárt szenvedjen.64 A kézművesműhelyekben keletkező tüzek megelőzése érdekében a város 1746-ban eltiltotta a fazekasokat, hogy Miskolc területén égessék ki fazekaikat.65 Számos példa mutatja, hogy a 18. század folyamán is több alkalommal okoztak tüzet a kézművesek műhelyei, annak ellenére is, hogy azok a kézművesek, akik tüzet okoztak hasonlóan súlyos büntetésre számíthattak, mint a város bármely lakója. 1789. február 19-én ifjú Gráf János ellen emeltek panaszt szomszédai, mert kigyulladt műhelyének kéménye, mely miatt az Szirma nttcában jó forma lárma is esett. A vizsgálat során a mestert vétlennek találták, a tüzet az iparos cselédjei (inasai?) okozták, ezért Gráf Jánost nem vonták felelősségre, két cselédjét azonban 24 óráig való árestomra büntettettek.^ 1793. május 26-án vasárnap Májer György kerékgyártó mester kéménye gyulladt ki. A tűz gyors elterjedését a vármegye katonájának, Varga Andrásnak a gyors közbeavatkozása előzte meg. A tűz kivizsgálása során megállapították, hogy a kémény tiszta volt és megfelelően is volt megépítve, a mester hibájául mindössze azt rótták fel, hogy vize is volt de tsak felényi, mint amennyiparantsoltatik. Ezért csak 4 Rft 30 kr pénzbüntetést róttak ki rá, melyből 2 Rft-ot a tűz oltásában segédkező Varga András kapott meg jutalmul, a fennmaradó összeget a város kasszájába kellett befizetnie. Azért, hogy a kerékgyártómester a későbbiekben jobban odafigyeljen és körültekintőbben űzze iparát, az ítélet végén figyelmeztették és testbéli büntetésnek igéreti mellett meg intetett.67 A rákövetkező évben a Tetemváron lakos Kersmájer János szögverő gondatlan munkavégzése miatt Kassai János Csabai prédikátor háza égett le. A szögverő iparost, mint gondatlanul tüzet támasztót áristómban tettetni rendeltetett.™
A város, hogy megelőzze a hasonló eseteket már az előtt megvizsgálta a Miskolcon műhelyt felállítani szándékozó kézműveseket - különösen a nagy tűzvészt követő években - mielőtt azok hozzákezdtek volna az iparűzéshez. 1786-ban Véber Gáspár szögkovács vásárolt Barát Ferenctől a Búza Piaczra járó Új Város nevezetű uttzában telket, melyen saját házat és műhelyt akart építeni. Ezt a város részéről négy hivatalos személy (Becsületes Convocatus Személly) vizsgálta meg, hogy az építendő műhely a Publicum vagy a szomszédok kára nélkül meg eshessek vagy nem. A kirendelt bizottság a szomszédok megkérdezése és a körülmények megvizsgálása után a következő határozatot hozta. Három feltétel teljesülése esetén engedélyezik a műhely megépítését:
1. Tekintettel arra, hogy a telek jelen állapotában ház, illetve műhely megépítésére alkalmatlan és gazzal fedett, melyre való nézve, hogy mesterségét is bátrabban gyakorolhassa, mindenekelőtt meg kellett tisztítania.
2. A műhelyre vonatkozóan kötelezték, hogy az műhely ahol lészen három kőfalat, s égetett téglábul jó magas kéményt fog építeni, s egész fedőleket pedig sindel alá vegyi.
64 Gyulai 1998. 149.
65 Szcndrci 1904. 621-622.; Tóth 1981. 53.
66 IV-1501/a. 15. köt. 1789. 61.
67 IV-1501/a. 19/a. köt. 1793. 231.
68 IV-1501/a. 20. köt. 1794. 305.
Subscribe to:
Posts (Atom)