Friday, October 29, 2010

A csorbakői vár története 1648-ig


A Herman Ottó Múzeum Évkönyve 42. (2003)



   Szörényi Gábor András: A csorbakői vár története 1648-ig (191. oldal)   




Olswafew aut Georgius sin Petrus de Zeen seu Franciscus de Casa / sive Vincencius filius eiusdem neve Paulus de Hangach aliis abstentibus homo / noster ab omnibus quibus incumbit, meram de premissis experiatur certitudinis veritatem, / quam tamen nobis more solito rescribatis. Dátum Wacie secundo die festi beatorum / Petri et Pauli apostolorum. Anno Domini millesimo quadringentesimo quadragesimo quinto."
Az oklevél hátoldalán olvashatjuk a konvent feljegyzését is, hogy mely napon, ki végezte el az utasítást: „feria quinta in festő divisionis apostolorum homo regius Franciscus de Cassa in comitatu Borsodiensi"88 a vizsgálatot elvégezte, amely során a panaszt igaznak találta. (Az oklevél érdekessége az 1445-ös országgyűlési decretumhoz hasonlóan, hogy azokat uralkodó hiányában az országnagyok adták ki.) 
Ezt követően kilenc évig hallgatnak a források Csorbakőről. 1454. január 23-án értesülünk ismét a várról: Palóci László országbíró előtt Perényi Imre fia János tárnokmester egyrészről, másrészről Kórógyi Fülpös fia János macsói bán egyezményre léptek. Mivel Perényi János elvette feleségül Kórógyi Fülpös János bán édesnővérét, Katalint, birtokjogaik jobb megvédhetése céljából testvérekül fogadták egymást, s kölcsönös örökösödési szerződést kötöttek. Az oklevél részletesen felsorolja a kontraktusba belefoglalt nagyszámú birtokot, s köztük Perényi csorbakői várát tartozékaival együtt: „item castrum Chorbakew, Nyaragh, Zonhod, Ormos, Kelechen, Felsethelekes, Alsothelekes et Thewysses, item opidum Emewd, Kysfalwd cum tributo vadi, Adolman ac predia Polgár, Kekos Chewsighaz ..."89 Az oklevélben újdonságként szerepel „opidum Emewd" (Ernőd mezőváros), Kékes birtoka, illetve Kisfalud hídvámja is. Mindezek Kórógyi Fülpös Katalin hozományaként kerültek a Perényiek tulajdonába. 
Perényi és Kórógyi Katalin házassága természetesen már korábban megtörtént, most csak Giskra pozícióinak megerősödése indokolta a két család kölcsönös szerződésének megírását. Ezt bizonyítja egy hatalmaskodási ügy is, amely Perényit Ernődön már birtokosként említi meg: 1451. hamvazószerda ünnepe körül Perényi János emődi familiárisai és officiálisai biztatására több helybeli ember nagy területű szántót, rétet foglalt el a ládi (Sajólád) pálos szerzetesek birtokából. Sőt az elfoglaláson túl még új határokat is vontak. A vármegye által kiküldött hiteles ember mindent a barátok panasza szerint talált. Az eset azonban csak 12 év múlva zárul le, amikor az egri káptalan visszaiktatta a pálosokat földjeikbe.90 Ekkor már az alperes részéről Perényi néhai János fia István tiltakozott, tehát közben Perényi János tárnokmester meghalt. Bár a per hosszú ideig elhúzódott, a Perényieknek mégsem sikerült az elfoglalt területüket uradalmuk mezővárosához, Emődhöz csatolni. 


Még Perényi János életében azonban új adományt nyert birtokaira, köztük a csorbakői uradalomra is. Ennek előzménye, hogy V. László király 1452. szeptember 4-ig III. Frigyes német király fogságában volt, így csak kiszabadulásával indulhatott meg az ország belpolitikai helyzetének konszolidálása. A birtokviszonyok rendezésében részint a fennálló helyzetet, részint az 1439. évi állapotot tekintette alapul. A főurak birtokait most új, érvényes királyi birtokadományozási oklevéllel szentesítette.91 Ezen törekvés eredményeként látott napvilágot 1455. január 10-én Pozsonyban az az oklevél, amely Perényi János tárnokmestert új adománylevéllel erősítette meg korábbi birtokaiban. Csorbakő uradalma újabb földdel bővül: a Szabolcs megyei Radi faluval, továbbá azt is megtudhatjuk, hogy Polgár, Kékes és Thennighaz (Nagycsécs) birtokok prediumok, azaz puszták. A király tehát újra bevezette a családot a régi Perényi-birtokokba ezzel a levélé-vei.92 

87 MOL Df 222218. (A Magyar Királyság minden előkelője, főpapja, bárója, és nemese, a tisztelendő leleszi Szent Kereszt egyház konventjének üdvözlet és tisztességben gyarapodás. Nagyságos Perényi János királyi tárnokmester személyében panaszkodva elő lett adva, hogy a legutóbbi Krisztus Testének ünnepe tájékán [1445. május 27. körül] nagyságos Palóci Simon kiküldte Abafalvi Miklóst és Runyai Zsoldos Vincét, a Csorbakőnek nevezett vár egykori várnagyait, akik az ő familiárisai a birtokára, amelyek Zanhodnak (Szuhogy), Ormosnak és mindkét Telekesnek neveztetnek Borsod vármegyében; a birtokon lakó jobbágyok és népek minden dolgát és mindenféle javaikat, ti. marhákat, kis lábas jószágokat, amit akkor itt találtak és felleltek, bűnösen és jogtalanul elvetette és elhajtatta és elvitette a mondott panaszos sérelmére és igen nagy kárára; ezért megkérjük tisztelendőségeteket e levéllel, hogy küldjetek egy hites embert, akinek a jelenlétében Jósvafői Thekes György, vagy János, vagy Színi Péter, vagy György, vagy Kazai Ferenc, vagy fia Vince, vagy Hangácsi Pál, a mi embereink egyike mindenkitől, akitől kell, az ügyben kideríti a fentiekről a teljes és biztos igazságot, amit nekünk a szokás szerint megírtok. Kelt Vácott, Péter Pál apostolok ünnepnek második napján [június 30.]. Az Úr 1445. évében.) Fénykép alapján. 
88 MOL Df 222218. Hátlapon. (Az apostolok szétválásának ünnepén [július 15], csütörtökön Kazai Ferenc királyi ember Borsod vármegyében.) 
89 MOL DL 24541. 
90 MOL DL 14543 és DL 16042. Regeszta: http://www.arcanum.hu/mol/ 

Kassai ( Stefan Kaschauer) im Jahre 1465 ...











FEUERNÉ TÓTH RÓZSA 
KASSAI ISTVÁN BUDÁN 

A budaszentlőrinci pálos kolostor területén lefolyt ásatások felszínre hozták a XIV. század elejétől a XVI. század első feléig fennálló épület alapfalainak egy részét.A nagykiterjedésű épületegyüttes teljes feltárására eddig még nem került sor. A gyönyörű fekvésű, egykor fényes kolostorépületet ma már csak az alapfalak csonkjai jelzik.Az ásatásokból előkerült és a környékbeli házak falaiból kibontott faragott kövek meghatározása az anyag igen kis részében történt meg. 
Budapest területén kevés olyan középkori műemlék van, amelynek építéstörténetéről olyan hiteles XVI. századi forrás tudósítana, mint a pálos krónikás: Gyöngyösi.E tanulmány a kolostor emlékanyagából néhány építészeti részletet kíván kiemelni az 1486—92-es évek közé eső időből. 
A Mátyás király korabeli gótikus építészet fényes korszakot jelent műtörténetünkben. A gótikus építkezés ebben az időben sajátos, nemzeti jelleget mutat. Amikor a nyugati országokban a „flamboyant" tombol, nálunk kiegyensúlyozott, szertelenségektől mentes gótikus formaképzés uralkodik. Még a XV. sz. végén, sőt a XVI. sz. elején sem burjánzanak el a díszítőelemek, hanem barátságosan szélesednek reneszánsz formákkal. A budaszentlőrinci kolostor töredékei méltó képviselői annak az egészséges építőszellemnek, amelyet a csütörtökhelyi kápolna és a kassai székesegyház korabeli részletei épen őriztek meg számunkra. 
Budán, Mátyás székhelyén a Nagyboldogasszony templom déli tornyán kívül alig maradt fenn valami ebből a korszakból. Az is csak erősen restaurált formában. Mátyás udvarának építészetét — úgy vélték régebben — teljesen a reneszánsz uralta. A budavári ásatások bebizonyították azt, hogy a két stílus békésen megfért egymás mellett még a királyi palotában is. A gótikus budai építőműhelyek ekkor még országos viszonylatban is fontos központot jelentettek. 
Gerevich László megfigyelése szerinta budavári ásatás emlékanyagában van néhány olyan faragvány, amely Kassai István jelenlétére utal. Kassai István a kassai dóm építőmestere, Mátyás király építésze volt. A múlt század végén megindult kutatás a felvidéki városok levéltáraiban számos olyan feljegyzésre, oklevélre bukkant, amelyek a neves építész és szobrász életét és munkásságát jelentős mértékben megvilágítják. Ezek alapján hitelesen személyéhez kapcsolható műve a bártfai szent Egyed templom szentségtartója (1. kép) és a szentély boltozata. A kutatók a hiteles munkára és az okleveles adatokra támaszkodva a XV. század végi felvidéki műemlékek jórészét Kassai István nevével fémjelezték. Az attribúciók egy része bizonytalannak látszik azért, mert a hiteles művek nem tartalmazzák a mester teljes formakincsét, viszont az összehasonlításnál csak ezeket vehették figyelembe. 
A budaszentlőrinci kőtöredékek között Kassai István nyomait keresve mi is csak a bártfai alkotások, főként a gazdag díszítésű szentségtartó minél részletesebb vizsgálatával érhetünk el eredményeket. 
Gyöngyösi, a budaszentlőrinci pálos krónikás megemlékezik a kolostorban 1486 és 1492 között lezajlott építkezésekről. Ekkor kapcsoltak a kolostor templomához északról és délről5"egy-egy kápolnát (2. kép). Az ásatások feltárták mindkettő alapfalait. „In situ" részlet sajnos nem maradt fenn, de a kolostor építéstörténetének ismeretében a felszínre került töredékek között találunk néhány olyan faragványt, amelyek formai és technikai vizsgálat alapján a két kápolna építési idejébe illeszthetők. 
Ezek között különös figyelmet érdemel egy keménymészkő szentségház töredéke(4. kép). A négyzetalapú szentségházrészletnek eredetileg mind a négy oldalát szamárhátíves keretű vakmér-



műves díszítés borította. Ma a négy oldal közül egy maradt meg jórészben (5. kép), a derékszögű sarokrészlet mellett a másik oldalnak csak az indítása látható (10. kép). 
A maradvány kiegészíthető vakmérműve körvonalaiban megegyezik a bártfai szent Egyed templom szentségtartója felett elhelyezett baldachin egyik oldalát képező mérművel (3. kép). A hasonlóság fennáll forma és arány tekintetében, de különbséget is találunk: a csekély profilbeli eltérésen kívül8 (6—7. kép) a budaszentlőrinci töredék gondosabb, részletesebb, faragása formatisztább. Az egymást kristályosan keresztező lemeztagok néhány évtizeddel későbbi időben gyakoriak. Ezeket a vonásokat megmagyarázza a közben eltelt idő. A bártfai szentségtartó 1465-ben készült, a budai 1486—92 között. 
E hasonlóság alapján még nem teljesen indokolt a két mű mesterét azonosítani. A közös mérműséma gyakori a XV. század végén. Azonban a budaszentlőrinci töredék és a bártfai szentségtartó között elgondolkoztató méretazonosság áll fenn. 
Ahhoz, hogy megértsük ennek jelentőségét, emlékezetünkbe kell idéznünk a középkori építmények tervezésének módszerét.
A középkori építész a maitól eltérően úgy készítette el a tervrajzot, hogy az egyes emeletek alaprajzait egymásba vetítette. Nem készített méretarányos alaprajzot megadott léptékben — ennek semmi nyoma sincs a fennmaradt középkori terveken —, hanem egy adott méretű szabályos idomon belül arányszerkesztéses eljárással határozta meg az egymás alatt, ill. felett fekvő részletek határvonalait. Tehát pl. a bártfai szentségház egyetlen reális horizontális mérete annak a körnek a sugara, amelyen belül Kassai István felismerhetően az egymásba írt négyszögek arányosító eljárását alkalmazta. Ez pedig az az öt bécsi láb átmérőjű kör, amelybe a szentségtartó baldachinjának nyolcszöge, ill. a szentségtartó ház négyszöge beleszerkeszthető (9. kép). 
Ha a budaszentlőiinci szentségtartó töredékét négyszöggé egészítjük ki, az szintén egy öt bécsi láb átmérőjű körbe illeszthető bele (8. kép). Ez a méretazonosság nem magyarázható meg azzal, hogy mindkét mű azonos rendeltetésű — szentségtartó — volt. Csupán azzal indokolhatjuk, hogy a két mű alkotója azonos személy, aki azonos módszert alkalmazott a tervezésnél, azonos lábmértéket használt. Figyelembe véve a formai azonosságot és a rejtett, de tervezési szempontból alapvető méretegyezést, Kassai Istvánnak valamilyen formában köze volt a budaszentlőrinci 
1. kép. A bártfai szent Egyed-templom szentségháza. Kassai István műve. 1465 



szentségtartó elkészítéséhez. Ebben a kérdésben a döntő szót a történeti adatok mondják ki: feltételezhető-e, hogy Kassai István a budaszentlőrinci építkezések idején Budán tartózkodott. 
Kétségtelen az, hogy 1464—1486 között István mester Kassa város polgára volt,10 innen hosszabb-rövidebb időre távozott el más városokba, 1464—65-ben Bártfára, 1476-ban Diósgyőrbe.11 A kassai dóm vezető építőmestere volt, az utolsó elszámolás ezzel kapcsolatban 1480-ban történt meg a városi tanáccsal.12 1467'—1487 között a városi tanács külső tagja. 1487-ben megszakadnak a róla szóló tudósítások, élete homályban marad haláláig. Ebbe a sötétségbe vetett némi fényt egy 1499-es oklevél, amely szerint ápr. 13-án István mester özvegye, Dorottya kérésére a budai tanács levelet küld a kassai tanácsnak, a mester — egykori budai polgár (!) — kassai házának ügyében.13 Megtudjuk tehát, hogy Kassai István halála előtt Buda város polgára volt. Halála nem sokkal az oklevél kelte előtt következhetett be. 
Kassai István budai tartózkodásának kérdése már régebben is felmerült. De a budaszentlőrinci faragvány lehetővé teszi, hogy életének az 1487—1499 közé eső korszakát megkíséreljük feleleveníteni. 
A mester legkésőbb 1487-ben elhagyta Kassát, lemondott külső tanácstagságáról és Budára távozott. A költözködés azért válhatott szükségessé, mert a király — aki munkásságát már több ízben igénybe vette — az udvar körébe szólította.14 Olyan jelentős megbízatást kapott, hogy meg is telepedett Budán. A budaszentlőrinci építkezés kezdete és István mester Budára költözésének időpontja egy év híján egybevág. A pálosok építkezéseit általában szerzetesi műhelyek végezték, de jelen esetben indokolt a világi mester megjelenése. Ugyanis a pálosokkal igen közeli kapcsolatban lévő Mátyás király részéről baráti gesztus lehetett az, hogy a hírneves királyi építész közreműködését felajánlotta nekik.15 Kassai István budai tartózkodása idején — ha figyelembe vesszük azt, hogy 1465-ben 35 év körül járt16 — körülbelül 55—60 éves lehetett. 
A budaszentlőrinci pálos kolostor felszínre került anyagában sok olyan faragványt találunk, amelyek a tárgyalt időben készültek. Ezek felismerése nem okoz különösebb nehézséget azért, mert a XV. század folyamán csak 1486—92 között építkeztek Buda-szentlőrincen. Megelőzően a pálosok a XIV. század végén emelték a kolostor templomát,17 később, 1516 körül, a templomhoz új szentélyt csatoltak.18 A XVI. századi kőfaragványok jól elkülöníthetők kevert reneszánsz gótikus formáikkal.19 A XV. századi faragványok között nagyrészt kevéssé jellegzetes töredékek maradtak fenn, főként sablonos profilú nyíláskeretek, amelyek nem árulják el felismerhető módon Kassai István formáinak jelenlétét. Ezek között találunk egy szamárhátíves puhamészkő vakkeretet (12. kép), amely határozottan rokon a tárgyalt szentségház töredékkel. Ez a részlet profiljában, felfogásában erősen emlékeztet a kassai dóm déli tornyának harmadik emeletén elhelyezett Mátyás-címer keretére is (11. kép). A kassai dóm déli tornya a csütörtökhelyi kápolnával együtt a legnagyobb valószínűséggel Kassai István művei közé sorolható. 



Kassai István a vakkeret tanúsága szerint Budaszentlőrincen nemcsak a szentségház elkészítését irányította, hanem az északi, vagy a déli kápolna építésénél is közreműködött. A szentségtartóhoz közvetlenül csatlakozó töredéket eddig még nem sikerült találnunk, de mert annak funkciója kétségtelenül megállapítható, megkíséreljük rekonstruálni (13. kép). Kiegészített töredékünk méreteinél fogva csak a szentségház vasajtaja feletti oromzat lehetett. A sarokfiáié a meglévő kövön világosan felismerhető. A felső és alsóbb részek kiegészítésénél a gölnicbányai szentségtartót vettük figyelembe, mint olyan alkotást, amely egyszerűbb a bártfainál, de Kassai István művészetéhez közel áll.20 
Kassai István bécsi kapcsolataira mutat az, hogy a budaszentlőrinci szentségtartó egyes részletei és a bécsi dóm faragványai között stílusazonosság áll fenn. A budai szentségháztöredék szamárhátívét kísérő rostos, kemény faragású kúszólevelek hasonmását megtalálhatjuk a Szent István dóm északi homlokzatán lévő „Adlertor" kapuívén.21 
Kassai István budai tartózkodásának kérdésével már eddig is több kutató foglalkozott, de mindeddig nem találkoztak olyan emlékkel, amely viszonylagosan ilyen biztonsággal az ő körébe illeszthető lenne. A budaszentlőrinci nyomon elindulva a töredékes XV. századi budai emlékanyagban még bizonyára meg fogjuk találni Kassai István budai működésének további bizonyítékait is. 

142 



JEGYZETEK A „KASSAI ISTVÁN BUDÁN" C. TANULMÁNYHOZ 

1 A mohácsi csata után a kolostort felgyújtották a törökök, az életben maradt szerzetesek elmenekültek, az épület lassú pusztulásának teljességét a XIX. század elejére érte el. Első ízben Bugát Pál és Henszlmann Imre ásták ki a kolostor templomának és a hozzá csatlakozó épületrésznek alapfalait. (Érdy János: Hazai műrégiség. Családi Lapok. 1853. 281 —284.) Másodízben Garády Sándor ásta ki a romokat 1934 őszén. {Garády S.: Budapest székesfőváros területén végzett középkori ásatások összefoglaló ismertetése. Budapest Régiségei XIII. 173—184.) A felszabadulás után a Vármúzeum folytatott itt kisebb ásatást. 
2 A kolostor a Budakeszi-út 93. sz. alatt van, festői környezetben a Hárshegy alján. 
3 Authore F. Gregorio Gyöngyesino O.S.P.E. Priori Generali. Vita fratrum ord. S. Pauli Eremitarum. Ms. Egyetemi Kvt. 
4 Gerevich László: Művészettörténeti Kézikönyv. „Gótikus művészet" c. fejezet. (Kézirat.) 
5 Az északi kápolnát 1486— 1492 között építették. (Gyöngyösi, id. mű, Cap. 67.) 1486-ban már az ablakokig elkészült, de teljesen csak 1492-ben fejezték be. Ebben a kápolnában állt Remete szent Pál síremléke, amelyet Dénes pálos szerzetes készített ezidőtájt. 
6 A déli kápolna már 1488-ban készen állt. (Gyöngyösi, id. mű, Cap. 68.) 
7 Horváth Henrik: Budai kőfaragók és kőfaragójelek. Bp. 1935. 105. Ezt a követ a XIX. században a ferenchalmi kápolnába falazták be. 1950-ben bontották ki, ekkor került a Vármúzeumba. A budaszentlőrinci pálos kolostor köveinek nagy része ma is a környékbeli házak falaiban rejtőzik. 
8 A profilbeli eltérés onnan származik, hogy a bártfai mérmű a budaszentlőrinci vakmérművel szemben áttört. A másik különbség az, hogy míg a pálcatag a bártfai 

baldachinon a primer profil része, a budai kövön a szekundér profilban találjuk meg. 
Csemegi József: Tervezés-technikai kérdések a középkori építészetben. Bp. 1936. 5. 
Kassai István életével és művészetével kapcsolatos irodalom. L. : Gsemegi József: Kassai István művészete. Bp. 1939. 3. 
Ez nem jelenti azt, hogy a mester másutt nem járhatott. Biztosra vehetjük, hogy 1487 előtt Budán is megfordult. Kemény "Lajos: Kassa város régi számadáskönyvei. Kassa, 1892. 15. 
Az oklevél teljes szövege: Kemény Lajos: Kassa város levéltárából. Történelmi Tár. 1898. 726. Horváth Henrik: Korvin Mátyás és a művészet. Bp. 1940. 18-19. 
Mátyás király, akinek nyéki kastélya és vadaskertje nem messze volt a budaszentlőrinci kolostortól, gyakran meglátogatta a pálosokat, meg is hívta őket magához. Mátyásról és a pálosokról számos történet maradt fenn. (Garády Sándor: A szent Lőrincről elnevezett budamel-léki pálos kolostor. Tanulmányok Budapest múltjából. III. 148.) 
Gerevich László: A kassai szent Erzsébet templom szob-rászata a XIV—XV. században. Bp. 1935. 45. Garádi Sándor, id. mű, 148. — 1403-as oklevél újonnan épült templomról emlékezik meg. 
ZákonyiMihály: A Buda melletti szent Lőrinc pálos kolostor története. Századok. 1911. 579. A XVI. század eleji faragványok között jellegzetes darab egy reneszánsz virágvázával díszített hatszögletű szentségháztöredék: Vármúzeum, Halászbástya kőtár. 602. ltsz. 
A rekonstrukciókért Ilosfai József szobrászművésznek mondok ezúton köszönetet. Österreichische Kunsttopographie. Bd. XXIII. Abb. 127. 






Budapest Régiségei 12. (1937)
3081.   Horváth Henrik: Szentpéteri József pesti ötvösmester művészete 197-257 (212. oldal)
... is. A kétfejű sas a kassai ötvösség büszkeségének, Wandet János gönczruszkai ...
Budapest Régiségei 13. (1943)
3082.   Gerevich László: A csúti középkori sírmező 103-166 (150. oldal)
... az 1460- as évekkel kezdődő kassai » Stadtbuch « - ban 150
3083.   Gerevich László: A csúti középkori sírmező 103-166 (151. oldal)
... is textillel volt borítva. A kassai városi könyvben természetesen gazdag polgári ...
3084.   Gerevich László: A csúti középkori sírmező 103-166 (163. oldal)
... XIV. századra esnek. Az említett kassai Stadtbuch az ábrázolások mellett azt ...
3085.   Gerevich László: A csúti középkori sírmező 103-166 (166. oldal)
... 42. 1. 54 Kemény Lajos, Kassai adatok a viselet történetéhez. A. ...
Budapest Régiségei 16. (1955)
3086.   5. oldal
... Buda . . .... loo FEUERNÉ TÓTH RÓZSA: Kassai István Budán .135 Frau Rózsa ...
... .135 Frau Rózsa Feuer : István Kassai in Buda 145 HOLL IMRE: ...
3087.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (135. oldal)
... FEUERNÉ RÓZSA KASSAI ISTVÁN BUDÁN A budaszentlőrinci pálos ...
... a csütörtökhelyi kápolna és a kassai székesegyház korabeli részletei épen őriztek ...
... van néhány olyan faragvány, amely Kassai István jelenlétére utal. Kassai István ...
... jelenlétére utal. Kassai István a kassai dóm építőmestere, Mátyás király építésze ...
... század végi felvidéki műemlékek jórészét Kassai István nevével fémjelezték. Az attribúciók ...
... figyelembe. A budaszentlőrinci kőtöredékek között Kassai István nyomait keresve mi is ...
3088.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (136. oldal)
... körnek a sugara, amelyen belül Kassai István felismerhetően az egymásba írt ...
... de tervezési szempontból alapvető méretegyezést, Kassai Istvánnak valamilyen formában köze volt ...
... bártfai szent Egyed- templom szentségháza. Kassai István műve. 1465
3089.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (140. oldal)
... szentségháztöredék oldalról 11. kép. A kassai dóm déli tornyán lévő Mátyás- ...
3090.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (141. oldal)
... mondják ki: feltételezhető- e, hogy Kassai István a budaszentlőrinci építkezések idején ...
... 1476- ban Diósgyőrbe. 11 A kassai dóm vezető építőmestere volt, az ...
... budai tanács levelet küld a kassai tanácsnak, a mester — egykori budai ...
... a mester — egykori budai polgár (!) — kassai házának ügyében. 13 Megtudjuk tehát, ...
... ügyében. 13 Megtudjuk tehát, hogy Kassai István halála előtt Buda város ...
... oklevél kelte előtt következhetett be. Kassai István budai tartózkodásának kérdése már ...
... építész közreműködését felajánlotta nekik. 15 Kassai István budai tartózkodása idején — ha ...
... nem árulják el felismerhető módon Kassai István formáinak jelenlétét. Ezek között ...
... profiljában, felfogásában erősen emlékeztet a kassai dóm déli tornyának harmadik emeletén ...
... keretére is ( 11. kép). A kassai dóm déli tornya a csütörtökhelyi ...
... kápolnával együtt a legnagyobb valószínűséggel Kassai István művei közé sorolható. 141 ...
3091.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (142. oldal)
... Kassai István a vakkeret tanúsága szerint ...
... amely egyszerűbb a bártfainál, de Kassai István művészetéhez közel áll. 20 ...
... István művészetéhez közel áll. 20 Kassai István bécsi kapcsolataira mutat az, ...
... homlokzatán lévő „ Adlertor" kapuívén. 21 Kassai István budai tartózkodásának kérdésével már ...
... még bizonyára meg fogjuk találni Kassai István budai működésének további bizonyítékait ...
3092.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (143. oldal)
... A „ KASSAI ISTVÁN BUDÁN" C. TANULMÁNYHOZ 1 ...
... középkori építészetben. Bp. 1936. 5. Kassai István életével és művészetével kapcsolatos ...
... kapcsolatos irodalom. L. : Gsemegi József: Kassai István művészete. Bp. 1939. 3. ...
... III. 148.) Gerevich László: A kassai szent Erzsébet templom szobrászata a ...
3093.   TANULMÁNYOK • Feuerné Tóth Rózsa: Kassai István Budán 135-145 (145. oldal)
... RÓZSA FEUER ISTVÁN KASSAI IN BUDA Im Jahre 1934 ...
... Ähnlichkeit mit dem von István Kassai ( Stefan Kaschauer) im Jahre 1465 ...
... möglich sei, dass sich István Kassai zwischen 1486 und 1498 in ...
... scheint also berechtigt, dass István Kassai sich auf Empfehlung des Königs ...
3094.   ANYAGKÖZLÉS • Várnai Dezső: A budai Várpalota középkori kőfaragójelei 325-362 (326. oldal)
... Megemlítjük, hogy e sírkőjel a kassai székesegyházon is megtalálható és feltételezik, ...
3095.   ANYAGKÖZLÉS • Várnai Dezső: A budai Várpalota középkori kőfaragójelei 325-362 (328. oldal)
... formái lehetnek. 34 Mivel a kassai dóm belsejében 1430— 60- ig ...
3096.   ANYAGKÖZLÉS • Várnai Dezső: A budai Várpalota középkori kőfaragójelei 325-362 (359. oldal)
... tanulmányát. 3 Mihalik József: A kassai Szt. Erzsébet templom c. művében ( ...
... id. mű. 27 Előfordul a kassai székesegyház belsejében 1430— 60- ig, ...
... 33 E jelcsoporfhoz hasonló a kassai dóm mellékhajójában 1410— 30- ig ...
... vonatkozó részt. 35 Hasonló a kassai dóm 1430— 60- ig épített ...
... jel hasonló, 101. sz. a kassai dóm mellékhajó falán, 127. sz. ...
... ig kétszer fordul elő a kassai székesegyházon. 359
3097.   ANYAGKÖZLÉS • Horler Ferenc: Középkori kőfaragó- és elhelyező jelek a budavári lakónegyed épületein 373-386 (374. oldal)
... hasonló és ilyen jelek a kassai Szt. Erzsébet templomon négy helyen ...
... fordul elő, hasonló rajzzal a kassai templomon. 4 A 8. és ...
... állásban egyszer fordul elő a kassai székesegyházban. 5 Az 5. sz. ...
3098.   ANYAGKÖZLÉS • Horler Ferenc: Középkori kőfaragó- és elhelyező jelek a budavári lakónegyed épületein 373-386 (375. oldal)
... rajzú egyszer fordul elő a kassai székesegyház diadalívén, amely 1390— 1410 ...
... ugyancsak egyszer fordul elő a kassai székesegyházon. 12 A 24. sz. ...
3099.   ANYAGKÖZLÉS • Horler Ferenc: Középkori kőfaragó- és elhelyező jelek a budavári lakónegyed épületein 373-386 (383. oldal)
... sz. 2 Mihalik József: A kassai Szent Erzsébet templom. Bp. 1912. ...
A Veszprém Megyei Múzeumok Közleményei 19-20. 90 esztendős a "Veszprémvármegyei" múzeum. Jubileumi évkönyv (Veszprém, 1993-1994)
   Mezősiné Kozák Éva: Kővágóörs és evangélikus temploma (350. oldal)   



пак fenntartására rendeltek. Majd még 1559-ben is Tihany várához 1 adófizető telek tartozott. A község 1564-ben puszta, ezt követően az 1 telkes összeírásokban szerepel.33 Tehát az 1553-64 közötti időben a lakosok visszamennek oda kis számban, a földesúri falvakban is kevés adózó lakosságot találtak a dicatorok. 
A török közigazgatási területeket tekintve Kővágóörs a fejérvári szandzsák csobánci nahiéjába tartozott. A fejadó a kincstári defterben feltüntetett adatok alapján 1563-66 között 20 ház után 50 akcse összeget tett ki. A falu Ihszán csaus tímárja.34 
Később 1572-ben a székesfehérvári vár építéséhez és javításához „Kővágó-Örs"-ről 3 embert 51 napi munkára visznek, ezt a napszámosok bérlajstromából tudhatjuk meg.35 A hódoltsági községeket adófizetésre kényszerítették a végvári vitézek is, akik napi meg-élhetőségükhöz így akartak lehetőséget teremteni. A végvárak viszont, amelyek e területen általában magyar kézen voltak, védelmet nyújtottak a falvaknak a napi munkájukhoz. 
Kővágóörsöt 1566-88 között a dicalis összeírásokban nem találjuk. A 15 éves háború a megyében Veszprém várának törökök általi elfoglalásával kezdődött (1593). A Kál völgyében a pusztítás szintén lemérhető.36 A nemesi lakosság Kóvágóörsön, vagy régi nevén Boldogasszonyörsön tovább élt, ez az 1599-ból származó nemesi összeírásból, és a különböző periratokból olvasható ki. A községben 1599-ben 26 nemest írtak össze, és ezek 11 forint 85 dénár állami adót fizettek. 
A XVII. századból több értékes írásos emléket közöl Kővágóörsről Veress D. Csaba, a Kál völgyéről írott összefoglaló tanulmányában.37 Többek között határjárást, periratot, végrendeleteket, levelet, nemesi portákról összeírást, adásvételi szerződést, elzálogosításról szóló levelet, dicalis összeírást. Ezekből az tükröződik, hogy a harcok közti szünetekben a nemesi falu a megszokott napi életét élte. 
Erghelius Ferenc veszprémi püspök 1620-ban elrendelte, hogy a boldogasszonyörsi határban lévő szántóföldjeiről kimutatást készítsenek. Az okmányból megismerjük a határ leírását, a határneveket és a földek birtokosainak nevét, stb. A veszprémi püspök hozzávetőleg 72 hold földet birtokolt, ezeknek zöme szántó, kevés rét, parlag szőlő a hegyen. Az egyház földje, a középkori templomhoz tartozó birtok hat határrészen szerepel a „tanarokon", Csorda-út mellett, a Sédre dűlőben, Halas tónál, Farkasveremben, Szó-lókúton. Említi a határjárás a tihanyi apát földjét, amely a püspök „Kiskertek"-ben lévő földjével volt határos. A helyi birtokosok mellett itt a püspök káli jobbágya, mindszentkáli, köveskáli és szentbenedekkáli lakosok is rendelkeztek földdel. A falu határában az irat említi a szénégetőt, és a Sóstón felül az országutat. Ezen a Székesfehérvártól Tapolcára vezető utat kell érteni, amely ma is forgalomban van.38 
Kóvágóörsön 1624-ben lezajlott peranyagból megismerjük a falu lakóinak nevét, életkorát
.39 DiskaiMargit 1629-ben kelt levelében szerepel Kassai Huszár András boldogasszonyörsi prédikátor,



 amely jelzi, hogy ebben az időben a templom már az evangélikusé.40 
 Margit 1629-ben kelt levelében szerepel Kassai Huszár András boldogasszonyörsi prédikátor, amely jelzi, hogy ebben az időben a templom már az evangélikusé.40 


Az 1645-ből fennmaradt összeírás alapján Szarka Lukács Zala megye főszolgabírója a tihanyi apátságtól három telket kapott zálogul Kóvágóörsön.41 
Kálmán Mihály 1637-ben a maga és neje nevében kővágóörsi kúriájának felét és annak tartozékait eladta Sinka Ilonának és Rendesi Tamásnak. A kúria helyét is leírja az adásvételi szerződés. Keleten a közút, délen a Szűz Mária tiszteletére szentelt templom, északon a királyi közút és nyugaton a rétek határolták.42 A középkori templom közelében lévő épületről van szó. 
Az időnként lezajló török támadásoknak kitett vidék sokat szenvedett a környező magyar várak vitézeinek zaklatásaitól is. Erre utal egy 1656-ból fennmaradt feljegyzés. A kővágóörsi nemesek panaszt tettek, hogy a nagyvázsonyi vár hajdúi a faluba érkeztek, megszálltak. Nem voltak tekintettel a nemesi kiváltságokra sem. A házakban ellátást kaptak, ennek ellenére bort, disznót, malacot vittek el.43 
A XVII. század második felének történetéhez tartozik, hogy a földesuraknak fizetett adó mellett 1660-80-as években a béke kedvéért a Balaton-felvidék falvai a töröknek is adót fizettek. 
A töröktől való felszabadulás után a királyi kincstár 1696-ban összeírást végzett, amelynek célja az állami adó megállapítása volt. Ezek szerint Kővágóörs az egy telkes nemesek birtoka, akik 22 1/2 hold szőlővel rendelkeztek és ezen 189 akó bor termett.44 

A XVIII-XIX. századi történeti adatok 
A XVIII. századtól a templommal foglalkozó adatok száma megnő, és ezek már magára az épületre is szolgálnak információkkal. A templom használatával kapcsolatban a protestánsokkal folytatott viták, a tatarozásokra utaló kérelmek, szerződések, az egyház földjeit tartalmazó írások, adás-vételi szerződések, végrendeletek, dicalis összeírások, stb. teszik ki a számunkra fontos anyagot. 
A Kál völgyében Szentbékkálla, Mindszentkálla, Salföld, Kékkút a katolikusoké, Köveskál, Monoszló, Balatonhenye református, Kővágóörs az evangélikus felekezeté. A protestáns pápai, másként veszprémi egyházkerületben majd ötven évnyi késéssel váltak szét a reformátusok az evangélikusoktól. A kutatás feltételezi, hogy ezért lehetséges, hogy a protestáns lakosság egy része ezen a területen luteránus maradt. A protestáns egyházszervezet kezdetben a főúri pártfogók védelme alatt állt, de a XVII. század elején ez ellen kifogást emeltek, és e helyett a presbitériumok kapták ezt a szerepet. A pápai zsinat 1630-ban kötelezővé tette az egyház fennhatósága alatt működő világi szervezet megalakulását, és ez 1650-ben általánossá vált a Dunántúlon.45 

350 

Mezőtúri oklevelek 1219-1526





Benedek Gyula: Mezőtúri oklevelek 1219-1526 (Documentatio Historica 3., 2000)



   16. Máténak, az esztergomi egyház helynökének a nyilatkozata arról, hogy Zsigmond király parancsára Kallói Miklóst felmentette az egyházi kiközösítés alól (1419. július 8.) (36. oldal)   


16. 

Máténak, az esztergomi egyház helynökének 
nyilatkozata arról, hogy Zsigmond király 
parancsára Kallói Miklóst felmentette a kiközösítés 
ítélete alól 
1419. július 8. 
„Mi, Máté, az Úr akarata és tetszése folytán mindkét jog doktora1 olvasókanonok az esztergomi egyházban, valamint az azon egyház káptalanja által állított helynök [vicarius], továbbá a peres ügyek fő vizsgáló-bírója mindeniknek és minden egyes [személynek] — akihez a jelenlegi [levél] eljut — tesszük nyilvánossá, hogy Szent Péter és Pál apostol ünnepének a nyolcada utáni legközelebbi hatodik napon [1419. július 7-én] a jelenlétünk elé érkezett az egri egyházból Kassai [de Cassa] János — a nemes Kallói Lőkös [Lewkes de Kalló] fiának, Miklósnak a familiárisa — bemutatta nekünk a felséges fejedelem úr Zsigmond római király, valamint Magyarország stb. királya nekünk szóló levelét — amely levél annak a birodalomnak az alányomott vörös pecsétjével volt lepecsételve és a saját parancsa alapján került kiadásra — az alábbi szöveggel; 
A bizonyos levél kézbesítése, bemutatása, valamint az általunk kellő tisztelettel — ahogy illett — történt átvétele után azon [Kallói] Miklós ugyanazon familiárisa kitartóan kérte, hogy a nekünk bemutatott, fentmondott levél tartalma szerint az ilyesféle végrehajtás tettében eljárni gondoskodnánk és méltóztatnánk; 
Mi pedig a szóban forgó király urunk rendelésének és parancsának — amint az a jog szerint kötelességünk — engedelmeskedni akarván, a fentmondott levél tartalmának a megismerése után csakhamar a fentírt nemes [Kallói] Miklóst az egyházi kiközösítés3 ilyesfajta ítélete alól [ab hujusmodi sententia excommuni-cationi], valamint akármely más büntetés terhe, továbbá a szóban forgó [Kallói] Miklós ellen az előző okból kiszabott bármely más egyházi megrovás alól ugyan-azt a Miklóst és a híveit mentesítettük, valamint felmentettük a jelenlegi [levelünk] ereje útján, amire a jog szerint lehetőségünk van; 
Az előrebocsátottak teljes hitelére és közhitelű bizonysága érdekében a jelenleg elkészített levelünket a kisebb pecsétünk alányomásával megerősíteni rendeltük; 




Mégis ha mindezek által a szóban forgó túri plébános Domokos [Dominicus plebanus de Thur] az elörebocsátottakban jogtalanul sújtva érezné magát, akkor maga jelenjen meg őfelsége előtt a sérelmének az okát előadni; 
[...] 
Kiadatott Esztergomban a fent jelzett időpontot követő második napon [július 8-án], az Úrnak az 1419-dik évében" 
Az oklevél eredetiben és másolatban is mindkét esetben latinulránk maradt. Sőt, 1844-ben Fejér György ugyancsak latinul egy-két olvasati hibával nyomtatásban is közölte.
Lelőhely: O.L. — D.F. — 285.874 E és O.L. — D.F. 258.541 M 1701-1800 

4 FEJÉR Gy.: i. m. — X/VI. 1418—1428. — Budae. 225., 227—228. p. 

1 Mind az egyházi, mind a világi jognak a doktora. 
2 Itt 61 oklevélsor terjedelemben Zsigmond király 1419. május 31-én kelt mentesítési parancsát hagytuk ki. 
3 Amennyiben a kiközösítés világi személyre vonatkozott — mint jelenleg — úgy a világi — személy részére az egyház szüneteltette a szentségek kiszolgáltatását, valamint kitiltotta a templomból. Amennyiben pedig egy éven belül nem tért meg, úgy eretnekké nyilvánították, annak az összes hátrányos következményével.





Benedek Gyula: Iratok Mezőtúr város török kori történetének időszakából 1526-1699 (Documentatio Historica 9., 2005)
2309.   9. Csejt terménytized jegyzéke-1548 [- - -] (24. oldal)
... Illyés János - / Kúti [ Kwthj] András - Kassai [ kassay] Márton 4 őszibúza kalangya ...
2310.   37. Bánréve, Nagypó, Sima, Csejt és Póhamara települések a török fejadó (dzsizje) összeírásban-1571. június 25 (115. oldal)
... falu, tartozik nevezetthez Moirán [?] Pál Kassai Márton Császár Mihál Láda Kis ...
2311.   49. Rudolf magyar király oltalomlevele a nemzetes Lórántffy Mihálynak túri és tiszavarsányi birtokrészei védelmére-1591. december 3 (138. oldal)
... parancsnokának; a jelenlegi, valamint jövőbeli kassai magyar jószágigazgatóinknak és kapitányainknak - együtt ...
2312.   Névmutató (338. oldal)
... Kassai Márton csejti jobbágy 24, 35, ...
Szabó Lajos – Zsoldos István: Fejezetek Kisújszállás történetéből – A Damjanich János Múzeum közleményei 21-22. (1969)
2346.   31. oldal
... szokásban volt..." A halász árendáért Kassai András módos redemptus 1791- ben ...






Ihász István - Pintér János szerk.: Történeti Muzeológiai Szemle: A Magyar Múzeumi Történész Társulat Évkönyve 7. (Budapest, 2007)
2421.   VI. Könyv- és folyóiratszemle • Historia Carpatica. A kassai Kelet-Szlovákiai Múzeum Évkönyve (Luby Viktor) (358. oldal)
... Az értékes tanulmány szerzői a Kassai Műszaki Egyetem kutatói, s a ...
... az 1704- 1707 között a kassai és körmöcbányai verdében vert rézpolturák ...
2422.   VI. Könyv- és folyóiratszemle • Historia Carpatica. A kassai Kelet-Szlovákiai Múzeum Évkönyve (Luby Viktor) (359. oldal)
... aki Alexy Lajos 19. századi kassai puskamüves tevékenységével foglalkozik. A múzeum ...
... Az Isonzónál harcolt a 34. kassai és a 67. eperjesi gyalogezred, ...
... harcok egyik hőse volt a kassai születésű Lukachich Géza tábornok, akinek ...
... méltatlanul elfeledte. A szerző a kassai Területi Levéltárban talált I. világháborús ...
... lelőhelyéről nem ad felvilágosítást. A kassai Kelet- Szlovákiai Múzeum a régió ...
2423.   VI. Könyv- és folyóiratszemle • Kézművesipar Északkelet-Magyarországon (Puskár Anett) (368. oldal)
... Herman Ottó Múzeumnak és a kassai Felsőmagyarországi Múzeum utódjának, a Kelet- ...
... közölt tárgyon ( 79. p.) a kassai kovácscéh legényszállásának jelvénye látható, a ...
... a Herman Ottó Múzeum, a kassai, a rozsnyói Bányászati Múzeum és ...
2424.   Útmutató a Történeti Muzeológiai Szemlében megjelenő kéziratok formai elkészítéséhez (382. oldal)
... Pollák : Thaly Kálmán emlékkiállítás a kassai Kelet- Szlovákiai Múzeumban 335 VI. ...
... Tibor) 353 História Carpatica. A kassai Kelet- Szlovákiai Múzeum Évkönyve ( Luby ...
Ihász István - Pintér János szerk.: Történeti Muzeológiai Szemle: A Magyar Múzeumi Történész Társulat Évkönyve 8. (Budapest, 2008)
2425.   II. Közlemények - Módszertan - Műhely • 2007. évi Wellmann Imre-díjasok (102. oldal)
... Imre- díjra Robert Pollákot, a kassai Keletszlovákiai Múzeum igazgatóját javasolják több ...
... minősítést. 1981- ben lett a kassai Kelet- szlovákiai Múzeum alkalmazottja, ahol ...
... terén fejtette ki. A régi kassai és felvidéki céhek történetéről több ...
... Pollák 1990- ben lett a kassai Keletszlovákiai Múzeum igazgatója. Ez az ...
2426.   II. Közlemények - Módszertan - Műhely • Tóth G. Péter: Szemfényvesztő idegenek a 17-18. századi Magyarországon (127. oldal)
... futó menekültáradattal küzdő Kolozsvár törvényszékéről, Kassai Tamásné Borbála asszony esetét 1582- ...
2427.   II. Közlemények - Módszertan - Műhely • Papp Andrea: A nemzetiségek szerepe a rudabányai nagyüzemi vasércbányászat első időszakában (1880-1918) (168. oldal)
... megye) ( ma: Dobsina, Szlovákiában a kassai kerület rozsnyói járásában, német neve: ...
2428.   II. Közlemények - Módszertan - Műhely • S. Lackovits Emőke: A kislődi Rőthy Mihály vallási néprajzi gyűjtemény (264. oldal)
... gótikus szobrot a magyar származású Kassai Jakab faragta 1440- ben. Annaberg ...
2429.   III. Kiállítások • Haider Edit: Karácsony ünnepén - A nápolyi betlehemek művészete. Kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban (318. oldal)
... pompájában tekinthetjük meg például a kassai Szent Erzsébet- dómban az 1470- ...
2430.   IV. Kárpát-medencei körkép • Robert Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet-szlovákiai Múzeum (329. oldal)
... 135 éves a kassai Kelet- szlovákiai Múzeum Robert Pollák ...
... szlovákiai Múzeum Robert Pollák A kassai múzeum alakuló közgyűlésén 1872. október ...
... 250 támogató tag. /. kép A kassai múzeum a 19. széizad végén ...
2431.   IV. Kárpát-medencei körkép • Robert Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet-szlovákiai Múzeum (330. oldal)
... Csehszlovák Köztársaság megalakulása után a kassai Rákóczi Múzeum felvette a Kelet- ...
2432.   IV. Kárpát-medencei körkép • Robert Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet-szlovákiai Múzeum (331. oldal)
... állították ki első ízben a kassai aranykincseket a kassai múzeumban, melynek ...
2433.   IV. Kárpát-medencei körkép • Robert Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet-szlovákiai Múzeum (332. oldal)
... 5. A kassai Rodostói ház. //. Rákóczi Ferenc emlékháza ...
... a főutca végén lévő egykori kassai hadtestparancsnokság épületébe. ( 6. kép) Az ...
... Ennek ellenére, 2002- ben a kassai múzeum jelen volt a „ Múzsák ...
... múzeumunk tárgyait a Korzár című kassai napilapban. Ugyanebben az évben először ...
2434.   IV. Kárpát-medencei körkép • Robert Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet-szlovákiai Múzeum (333. oldal)
... múzeumi kiállítóhely Megnyitottuk a felújított kassai aranykincs kiállítást - a már j ...
2435.   IV. Kárpát-medencei körkép • Robert Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet-szlovákiai Múzeum (334. oldal)
... kassai Kelet- szlovákiai Múzeum alapját a ...
... emelnék ki, mint pl. a kassai céhek artikulusainak feldolgozása, melyek múzeumunk ...
... mellett, mint egy kiegészítésképpen, ún. ,, kassai sarok" néven egy enteriőrt létesítsünk. ...
... című kiállítás volt, melyet a kassai cs az újfehértói aranykincs anyagából ...
... újfehértói aranykincs anyagából rendeztünk. A Kassai aranykincs aranyérméinek mennyisége és az ...
... rendezvényünk közös produkció volt a Kassai Állami Színházzal. Egy kiállítás, utcai ...
... ünnepi koncert emlékeztetett Ferenc József kassai múzeumi látogatásának 130. évfordulójára. Igyekeztünk ...
2436.   Útmutató a Történeti Muzeológiai Szemlében megjelenő kéziratok formai elkészítéséhez (368. oldal)
... Pollák: 2007 - 135 éves a kassai Kelet- szlovákiai Múzeum V. Könyv- ...
Ihász István - Pintér János szerk.: Történeti Muzeológiai Szemle: A Magyar Múzeumi Történész Társulat Évkönyve 9. (Budapest, 2009)
2437.   I. Tanulmányok • Bodnár Mónika: A dinasztiaalapító(?) Serényi Mihály (1531-1599) (17. oldal)
... az egri Főegyházmegyei Levéltárban, a Kassai Városi Levéltárban ( Archív niesta Kosice), ...
2438.   I. Tanulmányok • Bodnár Mónika: A dinasztiaalapító(?) Serényi Mihály (1531-1599) (20. oldal)
... kötődött Kassa városához. Olyannyira, hogy kassai királyi és császári hadak kapitánya ...
... án az urunk ő felsége kassai vicekapitányának mondja őt egy forrás."' ...
... a császári és királyi hadak kassai kapitányának, melyben Ferdinand Nagrol32 grófhoz ...
... Ekkor is a császári hadak kassai főkapitányaként emlegetik.' 7 30 A ...
... lábjegyzetben 1584- 1588 között felsőmagyarországi ( kassai) főkapitányként említünk. 33 AMK Schwartzenbachiana ...
... a 166. versében olvashatjuk: Az kassai hadnak főkapitánnyá Jó Sörényi Mihály, ...
2439.   I. Tanulmányok • Bodnár Mónika: A dinasztiaalapító(?) Serényi Mihály (1531-1599) (21. oldal)
... visszafoglalása 38 Felső- magyarországi vagy kassai főkapitányok voltak: Thelekessy Imre ( 1556- ...
... után Teuffenbach Kristóf lelt a kassai főkapitány ( 1593). Öt követte az ...
2440.   I. Tanulmányok • Bodnár Mónika: A dinasztiaalapító(?) Serényi Mihály (1531-1599) (22. oldal)
... 44 Lásd a későbbiekben bemutatott kassai emléktábla szövegéi. 45 1590- ben ...